Samferdselsdepartementet (SD)
Samferdselsdepartementet
SDs designprofil skal brukes på alle kommunikasjonsflater.
Profilelementer
Formell logo brukes på:
- Strategier, stortingsmeldinger og stortingsproposisjoner
- Formelle skriv og invitasjoner
Logoen kan brukes i fargene:
- Blå, Rød, gul og hvit (se fargekoder på denne siden)
- Sort/hvitt
«Det kongelige»/«Det kongelege»brukes først i teksten med departementets navn.
Se også
Designprogrammets føringer for formell logo
Oversikt over publikasjoner med formell logo
Standardlogo skal brukes på:
- Strategier, handlingsplaner, veiledere, rapporter
- Uformelle publikasjoner: (Publikasjoner av mindre formell karakter) prosjektrapporter, rammeplaner, erfaringer, statistikksamlinger, kampanjetrykksaker, temaserier, populariserte forskrifter, informasjonsbrosjyrer
- Annonser, skilt, presentasjonsmateriell
- PowerPoint
- Rollups
- Nettsider
Logoen skal kun brukes i sort eller hvitt (negativ versjon).
Se også
Designprogrammets føringer for standardlogo
Oversikt over publikasjoner med standardlogo
Kun løven brukes som logo på sosiale medier (Facebook, Flickr, Linkedin, Instagram,Twitter og andre). Departementsnavnet skrives for seg.
Føringer for logo i sosiale media
Fargepaletten som er utviklet for SDs profil tar utgangspunkt i elementene hvor samferdsel har sine virksomhetsområder: Land, vann, jord, luft. Paletten besår av fire hovedfarger: grønn, blå, brun og gul-grønn. Det er også spesifisert åtte tilleggsfarger og lagt opp til bruk av spesifikke fargegraderinger som vist her i manualen.
Som vist på disse sidene anbefales det å bruke fargene som ligger på den samme horisontale linje når en av hovedfargene er valgt. Med det mener vi at om man velger grønn PMS 376 som hovedfarge benyttes om ønskelig øvrige grønne farger som er spesifisert dvs. PMS 362, PMS 3955, og gradering som spesifisert.
Last ned SDs fargepalett (.ase)
Hovedfarger
Tilleggsfarger
Graderinger
Designelementet for Samferdselsdepartementets nye supplerende profil er en illustrasjon som skal gi assosiasjoner til departementes virksomhetsområder innen samferdsel. Designelementet skal også formidle fart og handlekraftighet. Designelementet skal alltid brukes i negativ (hvit).
Designelementet kan sammenstilles på profilbilder eller på fargene spesifisert i på denne siden.
Utsnitt av designelementet med og uten ikoner
Det er tenkt at man skal kunne bruke deler av profilelementet i forstørret utgave som vist her. Dette kan gi et mer abstrakt uttrykk hvor formen kommer i fokus. Ved bruk av designelelement med ikoner er det mulig å fokusere på spesifikke virksomhetsområder ved forstørrelse av stripen.
I tillegg til desgnelelementet er det mulig å bruke et av fire abstrakte fotoelementer. Fotoelementet skal brukes under profilelementet. Bakgrunnsfargen skal være en av hovedfargene eller en spesifisert gradering fra fargepaletten.
Blått bilde
Blått fotoelement skal brukes på bakgrunn med spesifiserte blåfarger i paletten. Bruk gjerne gradering av fargen som spesifisert. Dette gir dybde til det visuelle uttrykket.
Regler for Bilde og profilelementer på nett
Det er laget fire supplerende profilelementer for nettside.
Farger på nett
Hvis brukt som bakgrunnsfarge skal forgrunnsfarge være hvit og vsvs.
Profilfoto til sosial medier
Plassering og størrelser på profilelementer i sosiale medier
Foto som brukes i kommunikasjonmateriell skal reflektere hva Samferdselsdepartementet står for. Det er definert to typer bildemanérer.
Abstrakt
Fart og bevegelse på abstrakt manér
Den første kategorien er abstrakte bilder som har moment og fart i seg. Det er en fordel om ikke bildene blir for spesifikke ift. transportmiddel / virksomhetsområde. Bildene kan med fordel gjenspeile nyansene i fargepaletten.
Personlig
Tett på og mer personlig
I kommunikasjonsammenheng med ulike målgrupper kan det være behov for å formidle et mer menneskelig og personlig uttrykk. Bildene må være skandinaviske og naturlige i lyset for å være troverdige. Det bør etterstrebes at bildene har liten dybdeskarphet. Dette skaper perspektiv og dybde i bildet. Her viser vi noen eksempler på bilder.
Bruk
Eksemplet nedenfor viser hvordan profilelement og fotoelement skal plasseres i forhold til hverandre. Profilelement plasseres over fotoelement. Fotoelement er her justert til 70% gjennomsiktighet for å gli inn i fargetonene i bakgrunnsfarge. Profilfoto skal alltid plasseres som dette i overkant mot profilelement. Men om man ønsker kan profilfoto utvides og strekkes ned mot underkant av flaten.
Her vises eksempler på hvordan Samferdselsdepartementets supplerende designprofil kan implementeres på forside.
Når temaet skal fremheves, gis bildefeltet stor plass. Forsiden kan ha utfallende bilde eller logofelt i fortrinnsvis hvit eller en av blåfargene i hovedpaletten.
Logoplassering er fast, plassering av profilelementer og tekst kan variere. Publikasjonene kan ha to forskjellige formater; A4 og et A5 landskapsformat (22×14 cm).
SDs PowerPoint mal har tilpassede tittelsider for luftfart, kyst, by, vei, jernbane og trafikksikkerhet. Malen er kompatibel med alle departementsmaler.
- 16:9-format (Kompatibelt med nett-TV, digitale kanaler og regjeringen.no)
- Mal på norsk og engelsk, ev. nynorsk og samisk
- Egen fellesmal for departementene
- Hvert departementet har tilpasset mal til supplerende designprofil
- Valgfri hvit eller sort bakgrunn
- Flere malsider til tekst, bilde, video og grafer
- Kreditering for foto
http://nettv.regjeringen.no/kom-igang-med-ny-powerpoint-mal
Bruk digital bakgrunn når du representerer departementet i formelle møter og for å skjerme privatlivet på hjemmekontor.
For å bruke bakgrunnsbildet i Teams må du først laste ned filen.
- Last ned bakgrunnsbildet fra passordbeskyttet side. Kontakt DSS for passord.
Mer informasjon om hvordan du bruker dette bildet og andre bakgrunnseffekter i Teams finner du ved å klikke på denne lenken.
SDs supplerende designprofil
Samferdselsdepartementet utviklet en egen visuell profil i samarbeid med Miksmaster i 2010. Den supplerende designprofilen skal bidra til å gi Samferdselsdepartementet en tydeligere egenidentitet og gi publiseringer et helhetlig uttrykk. Samtidig skal den være med på å gi departementet økt positiv oppmerksomhet.
Sentralt i den nye profilen er et profilelement som skal gi flere assosiasjoner. Profilen skal reflektere departementets virksomhetsområder. Det handler om kommunikasjon, enten det er i luft, på jord og land eller på vann. Profilen skal også gi assosiasjoner til et fremtidsrettet, åpent og handlekraftig departement.
I tillegg til profilelementet er det også lagt til fire ulike fotoelement som understreker fart og bevegelse. Fargepaletten er inspirert av elementene våre ansvarsområder dekker; luft, jord, land og vann. Sammen skal de ulike delene av departementets profil gi et fremtidsrettet og moderne visuelt uttrykk.
Vi binder Norge sammen.