Til tross for stor variasjonsmulighet anbefales det å begrense fargekombinasjonene. Hovedfarger bør være de fargene man primært bruker, og der du ønsker å mikse inn underfarge må det gjøres kontrollert. Fargevalg skal tydeliggjøre innholdet i materialet som lages, og i tillegg bidra til at profilen fremstår som både sterk og rolig. Det er lagt opp til to mulige måter å benytte farger – som ren flate/jevne eller som gradvis overgang fra en farge til en annen, en forløpning. Rene flater kan brukes i skala fra 10 til 100 prosent fargemetning og gjennomsiktighet.
Kunnskapsdepartementet (KD)
Kunnskapsdepartementet
KDs designprofil skal brukes på alle kommunikasjonsflater.
Kommunikasjonsenheten i KD har ansvar for designprofilen.
Ved spørsmål, ta kontakt med kdinfo
Profilelementer
Formell logo brukes på:
- Strategier, stortingsmeldinger og stortingsproposisjoner
- Formelle skriv og invitasjoner
Logoen kan brukes i fargene:
- Blå, Rød, gul og hvit (se fargekoder på denne siden)
- Sort/hvitt
«Det kongelige»/«Det kongelege»brukes først i teksten med departementets navn.
Se også
Designprogrammets føringer for formell logo
Oversikt over publikasjoner med formell logo
Standardlogo skal brukes på:
- Strategier, handlingsplaner, veiledere, rapporter
- Uformelle publikasjoner: (Publikasjoner av mindre formell karakter) prosjektrapporter, rammeplaner, erfaringer, statistikksamlinger, kampanjetrykksaker, temaserier, populariserte forskrifter, informasjonsbrosjyrer
- Annonser, skilt, presentasjonsmateriell
- PowerPoint
- Rollups
- Nettsider
Logoen skal kun brukes i sort eller hvitt (negativ versjon).
Se også
Designprogrammets føringer for standardlogo
Oversikt over publikasjoner med standardlogo
Kun løven brukes som logo på sosiale medier (Facebook, Flickr, Linkedin, Instagram,Twitter og andre). Departementsnavnet skrives for seg.
Føringer for logo i sosiale media
Fargepaletten inneholder et sett hovedfarger og et sett underfarger, samt mulighet for forløpninger. Fargepaletten er sammensatt med tanke på å forsterke verdiene og for å legge til rette for et variert og samlet profilutrykk.
Hovedfarger
Tilleggsfarger
Forløpinger
Forløpning brukes fra gitt farge mot enten lys grå eller mørk brun. Klikk på bildet for å forstørre.
For å illustrere departementets virkeområder og temaer, blir bevisst fotobruk et viktig supplement til det nye designelementet og de nye fargene. Det anbefales å følge retningslinjene som her presenteres, i arbeidet med å finne egnede bilder til publikasjoner og annet materiell. Fotobruken deles inn i tre nivåer, alle med begrepet humankapital som tematisk plattform. Bildene skal reflektere mangfoldet i det norske samfunnet. Forespørsel om bilder sendes til Kommunikasjonsenheten i KD.
Nivå 1 Kunnskapsmotiver
Aktive i alle aldre. Tematikken kretser rundt økt kunnskap og utvikling. Mennesker som strekker seg litt lengre.
Krav til bildene: Ekte og folkelig. Naturlig lys. Nøytrale bakgrunnsfarger. Fargesterke detaljer. Utradisjonelle vinklinger. Uskarphet i dybden
Nivå 2 Portretter
Nærbilder av mennesker. God kontakt, positiv stemning. Ekte uttrykk.
Krav til bildene: Enkel og folkelig. Spontan. Snap-shot (ikke posert). Utradisjonelle vinklinger og utsnitt. Subtil humor (av og til). Uskarphet i dypden
Nivå 3 Detaljer
De fem akademiske søyler: Språk, Naturfag, Matematikk, Kunst, Fysisk fostring. Innovasjon, Forskning, Teknologi, Kultur
Krav til bildene: Enkel og folkelig. Spontan. Snap-shot (ikke posert). Utradisjonelle vinklinger og utsnitt. Subtil humor (av og til). Uskarphet i dypden.
Eksempler fotobruk
Designelementet kan brukes sammen med foto som vist under, i form av mønster, frise eller gruppe. Mønsteret fremstår relativt markant og skaper sammen med foto et illustrativt uttrykk, mens frise og gruppe fremstår mer som en enklere signatur og gir mer fokus til fotomotivet.
Her finner du oversikt over profilelementene som inngår i KDs designprofil. Filnavnene er listet under.
Mønster
Mønsterelement består av sammensatte rader mot en bakgrunn. Bakgrunnen kan varieres etter behov.Kan være uten farge, med flat farge, med foto eller forløpning (en gradert overgang fra én farge til en annen).
A4 stående format
• KD mønsterelement A4 Brun • KD mønsterelement A4 Grå • KD mønsterelement A4 Hvit
• KD mønsterelement A4 Orange • KD mønsterelement A4 Turkis
A3 liggende format
• KD mønsterelement A3 Brun • KD mønsterelement A3 Grå • KD mønsterelement A3 Hvit
• KD mønsterelement A3 Orange • KD mønsterelement A3 Turkis
Friser
Mønstrene kan brukes på mindre flater eller sammen med foto.
• KD Frise1 Brun • KD Frise1 Grå • KD Frise1 Hvit • KD Frise1 • KD Frise1 Turkis
• KD Frise2 Brun • KD Frise2 Grå • KD Frise2 Hvit • KD Frise2 • KD Frise2 Turkis
• KD Frise3 Brun • KD Frise3 Grå • KD Frise3 Hvit • KD Frise3 • KD Frise3 Turkis
Gruppe
Det er utviklet et enkeltstående element (gruppe) til bruk dersom du ønsker at menneskefigurene skal komme bedre frem.
Gruppe 1: ensfargede fullfarge-elementer
• KD gruppe1 Brun • KD gruppe1 Grå • KD gruppe1 Hvit • KD gruppe1 Orange • KD gruppe1 Turkis
Gruppe 2: forskjellige styrkegrader av samme farge
• KD gruppe2 Brun • KD gruppe2 Grå • KD gruppe2 Hvit • KD gruppe2 Orange • KD gruppe2 Turkis
Gruppe 3: kombinasjon av strek og ensfarget fullfarge
• KD gruppe2 Brun • KD gruppe2 Grå • KD gruppe2 Hvit • KD gruppe2 Orange • KD gruppe2 Turkis
Bruk digital bakgrunn når du representerer departementet i formelle møter og for å skjerme privatlivet på hjemmekontor.
For å bruke bakgrunnsbildet i Teams må du først laste ned filen.
- Last ned bakgrunnsbildet fra passordbeskyttet side. Kontakt DSS for passord.
Om KDs designprofil
Bakgrunn
Profilen til Kunnskapsdepartementet er utviklet med den hensikt å:
- Gjøre at folk oppfatter Kunnskapsdepartementet som et seriøst, kraftfullt og fremtidsrettet departement, og et departement som er særlig opptatt av mennesker. Det er befolkningen og dens kunnskap og ferdigheter, humankapitalen, som er den viktigste ressurssen i norsk økonomi.
- Bidra til at Kunnskapsdepartementet fremstår som enhetlig og tydelig, og lett å gjenkjenne i alle formater og i alle kanaler.
- Være enkel å bruke i all form for kommunikasjonsarbeid, egenreklame og ved ulike publikasjoner.
- Være samlende for departementet og kunne bli brukt på enda flere flater, for eksempel i forbindelse med utforming av nye kontorlokaler.
Sentrale begrep for profilen
En prosjektgruppe, bestående av representanter fra avdelingene i KD, hadde sammen med DSS og Miksmaster Creative AS tidlig i prosessen en workshop for å jobbe frem hvilke verdier profilen bør formidle. Sammen kom vi frem til noen viktige egenskaper og et sentralt begrep som ble grunnlaget for utviklingen av profilen.
Kraftfull: Kunnskapssektoren handler om langsiktige mål og livsviktige verdier, og kan sammenliknes med en supertanker. Denne supertankeren består av 1,5 millioner mennerskers intellektuelle kapital. Og det kreves stødig kurs, et klart blikk på målet og en kraftig og utholdende maskin for å drive den fremover.
Ansvarlig: Vår virksomhet utgjør en del av grunnlaget for at hvert enkelt individ kan lykkes. Kunnskap er grunnlaget for et bærekraftig samfunn, og Kunnskapsdepartementet er sentral i utviklingen av den humankapitalen som nasjonen skal leve av i fremtiden.
Fremtidsrettet: En langsiktig satsing på kunnskap krever at vi stimulerer til forskning, nytenkning, kreativitet, nysgjerrighet og skapertrang i alle deler av sektoren, da vi betrakter disse ressursene som selve hjørnestenene i byggingen av kunnskapsnasjonen Norge.
Seriøs: Kunnskapsdepartementet er den øverste instansen på kunnskapsfeltet og inngår i departementsfellesskapet. Profilen må reflektere seriøsitet, verdighet og naturlig autoritet.
Humankapital: Begrepet humankapital, den totale mengden kvalifikasjoner,evner og kunnskap i befolkningen, står sentralt i alle bransjer.Utdanning og opplæring er avgjørende for å øke Norges humankapital. Målet med satsing på humankapitalen innenfor forvaltning og politikk er å stimulere til varig og bærekraftig økonomisk vekst. Kunnskap handler med andre ord om mennesker og mangfold. Betydningene av menneskene er kjernen i utviklingen av Kunnskapdepartementets nye designelement. Kunnskapsdepartementets nye design er basert på et hovedelement bestående av menneskefigurer satt sammen i et fast mønster (grid). Mønsterelementet finnes i to formater, A4 og A3. Disse versjonene fungerer best ved bruk på store flater.
Ønsket posisjon: Kunnskapsdepartementet – den ansvarlige og fremtidsrettede kraften på kunnskapsfeltet.