Arbeids- og inkluderingspartementet (AID)
Arbeids- og inkluderingsdepartementet
AIDs designprofil skal brukes på alle kommunikasjonsflater.
Kommunikasjonsenheten (KOM) har ansvar for utforming og bruk av AIDs visuelle profil. Ansvaret omfatter alle trykksaker, nettpubliseringer og andre kanalvalg. Endringer eller tilpasninger i den visuelle profilen kan ikke gjøres av andre enn KOM. Fagavdelingene har ansvar for innholdet i egne publikasjoner/trykksaker, men skal alltid konsultere KOM om utforming. Publikasjonsnummer tildeles av KOM. KOM gir gjerne råd om innhenting av tilbud, vurdering av designskisser eller språkvask.
Spørsmål om retningslinjer eller bruk kan rettes til KOM.
Profilelementer
Formell logo brukes på:
- Strategier, stortingsmeldinger og stortingsproposisjoner
- Formelle skriv og invitasjoner
Logoen kan brukes i fargene:
- Blå, Rød, gul og hvit (se fargekoder på denne siden)
- Sort/hvitt
«Det kongelige»/«Det kongelege»brukes først i teksten med departementets navn.
Se også
Designprogrammets føringer for formell logo
Oversikt over publikasjoner med formell logo
Standardlogo skal brukes på:
- Strategier, handlingsplaner, veiledere, rapporter
- Uformelle publikasjoner: (Publikasjoner av mindre formell karakter) prosjektrapporter, rammeplaner, erfaringer, statistikksamlinger, kampanjetrykksaker, temaserier, populariserte forskrifter, informasjonsbrosjyrer
- Annonser, skilt, presentasjonsmateriell
- PowerPoint
- Rollups
- Nettsider
- Sosiale medier
- Videomaler
Logoen skal kun brukes i sort eller hvitt (negativ versjon).
Se også
Designprogrammets føringer for standardlogo
Oversikt over publikasjoner med standardlogo
Kun løven brukes som logo på sosiale medier (Facebook, Flickr, Linkedin, Instagram,Twitter og andre). Departementsnavnet skrives for seg.
Føringer for logo i sosiale media
Oppbygging
AIDs profilelementer består av mønstersystemer bygget opp av 5 kvadrater med ulik størrelse. En gruppering med kvadrater skal inneholde en av hver størrelse for å skape en gruppe. Mellom alle kvadratene skal det være 1 enhet luft.
Mønsteret skal alltid være vinklet i 45 grader. Mønster som ikke er vinklet 45 grader, skal ikke benyttes. Alle kvadrater må ligge på samme linje. Dette for å skape et solid mønster med faste prinsipper.
Eksempler på mønsterbygging
Enkelt mønster
Denne gruppen inneholder minst et kvadrat av hver størrelse, og alltid minst fem kvadrater totalt. Disse kvadratene kan disponeres i mange variasjoner så lenge det er en enhets avstand.
Mellomstort mønster
Dette mønsteret bygger videre på tidligere mønster med få elementer.
Stort mønster
Det store mønsteret bygger videre på mellom-stort mønster, og har minst to av de største kvadratene.
Fotografier er en viktig del av departementets profil. Bilder skaper identitet, og styrker og gir liv til budskapet.
AID arbeider for og med mennesker. Dette bør reflekteres i bildene. Vi skal prioritere fotografier av mennesker som uttrykker livsglede og aktivitet. Mer abstrakte eller miljøbaserte motiver kan likevel benyttes dersom dette passer formålet. Bildene skal ha et norsk eller nordisk preg. De skal oppfattes som ekte og naturlige, både i farger og bildesituasjon. Bildene bør i tillegg kommunisere departementets verdigrunnlag: Helhet, kvalitet, åpenhet og respekt. Bildene skal være tydelige. Vi skal bruke bilder som er enkle, med et lett gjenkjennelig og tydelig hovedmotiv. Bildene kan gjerne tas fra spesielle vinkler eller være nærbilder/detaljbilder.
Departementet kan benytte fargebilder, duotone og monotone. Ved bruk av duo- og monotone skal fargepaletten benyttes. Når departementets designelementer benyttes i sammenheng med fotografier, bør det gjøres på en måte som fremhever detaljer eller understøtter budskapet i fotografiet. Presse- og kommunikasjonsseksjonen disponerer et bildebibliotek, og har tilgang til digitale bildebaser. Ta kontakt dersom du trenger bilder, eller har andre spørsmål om fotografier!
Eksempler
Bruk digital bakgrunn når du representerer departementet i formelle møter og for å skjerme privatlivet på hjemmekontor.
For å bruke bakgrunnsbildet i Teams må du først laste ned filen.
- Last ned bakgrunnsbildet fra passordbeskyttet side. Kontakt DSS for passord.
Om AIDs supplerende designprofil
AIDs supplerende designprofil ble utviklet i 2015 og skal brukes i forbindelse med utforming av trykte og digitale medier.
Designmanualen skal gi en helhetlig og langsiktig visuell orden, gi et bilde over hva virksomheten står for, og en sterk og tydelig identitet. Manualen vil bidra til at departementets kommunikasjon fremstår som profesjonell og moderne. Tema for foto, illustrasjoner, fargepalett og sammensetningen av disse elementene skal bidra til å underbygge våre overordnede mål og verdier slik de er beskrevet i departementets virksomhetsplan. Designmanualen supplerer departementenes felles designprogram, som tilbyr et enkelt regelverk med prinsipper og eksempler for en grafisk profil for alle departementene.
Profil
Designprofilen skal bidra til å fremme departementets verdier. Derfor er det valgt mønstre, farger og motiver som kan uttrykke helhet, kvalitet, åpenhet og respekt. Grunnelementene i designprofilen er departementets logo, typografi og farger, i tillegg til fotografier, illustrasjoner og et mønster av kvadrater i 45 graders vinkel. Kvadratene vil bli en vesentlig del av profilen. Dette gir et lett gjenkjennelig og samtidig fleksibelt visuelt uttrykk. Kvadratene kan benyttes i ulike mønstre og størrelser, og med ulike farger og motiver. Når kvadratene kombineres med fotografier og illustrasjoner, kan kvadratene enten benyttes som illustrative elementer i bildene, eller mønsteret kan fylles med bilder. Kombinasjonen av kvadrater i mønster, farger og motiver vil over tid bygge en sterk visuell identitet for departementet.