Foto er en viktig del av den visuelle profilen. Gjennom bevisst bildebruk skapes et helhetlig og profesjonelt uttrykk.
Det overordnede konseptet for bildebruk gjenspeiler Finansdepartementets fokus på både menneske og samfunn, mikro/makro og fokus på enkeltperson, kontra samfunnet (visualisert gjennom by, natur, omgivelser etc.) Det er to nivåer av bilder som skal benyttes for Finansdepartementet:
1. Profilerende bilder (profilfoto) – som dramatiserer rundt Finansdepartementets posisjon i samfunnet, fordeling og prioritering av midler til ulike sektorer og fokusområder.
2. Dokumentariske bilder (bruksfoto) – som dokumenterer Finansdepartementets daglige virksomhet og fokusområder, f.eks. arbeidsliv, aktiviteter, hendelser etc.
Profilfoto
Disse bildene brukes i generelle sammenhenger der departementet skal profileres på et overordnet nivå.
Fotostil
Profilfoto er utvalgte bilder fra fotograf eller bildebaser, som følger retningslinjene for foto og harmonerer med profilelementene.
Stikkord for profilfoto
• Generelle, overordnede og beskrivende bilder, for en bred målgruppe
• Klare blå- og grønntoner i bildene
• Rent, lyst og kontrastfullt uttrykk
• Lite bakgrunnsstøy
• Viser norsk natur og kulturlandskap, infrastruktur, samferdsel og velferd.
• Viser mennesker og arbeidslivet, industri, utdanning, næringsliv, helse, forsvar, – offentlig- privat sektor
• Har gjerne spisse eller buede former som refererer til grafer, kurver osv.
• Motivet er iøynefallende og står tydelig ut fra bakgrunnen
Retningslinjer for profilfoto
For profilerende bilder, er det definert en bildestil som har et rent og nordisk uttrykk, uten for mye bakgrunnsstøy. I bildene benyttes hovedsakelig blå- og grønntoner, gjerne med fjelltopper, linjer og kurver, som bidrar til å knytte bildene tettere opp mot de grafiske profilelementene. Bilder av omgivelser kan ha fugleperspektiv for å reflektere det overordnete fokuset Finansdepartementet har.
Bilder av mennesker bør ha en naturlig og deltagende synsvinkel og vise mennesker i aktivitet og samspill. De kan også benyttes i svart/hvitt for å generalisere motivene og tone ned uttrykket på kommunikasjonsflater som benytter mange bilder.
Bruksfoto
Disse bildene benyttes på SoMe og nett og andre relevante kanaler.
Stikkord for bruksfoto
• Bruksbildene kan være i svart/hvitt eller farger.
• Situasjonsbetingede, etter behov for å vise en konkret situasjon, rettet mot en spisset målgruppe
• Gjerne bruk av svart/hvitt, men ellers samme føringer som for profilbildene – så langt det er mulig
Retningslinjer for bruksfoto
Bruksfoto er bilder som dokumenterer Finansdepartementets daglige virksomhet og fokusområder, f.eks. arbeidsliv, aktiviteter,hendelser etc. Disse bildene kommer fra mange ulike kilder, og man har ikke i samme grad kontroll på uttrykk og vinkling. Bildeutvalget og beskjæringen blir derfor viktig og kan i den grad det er mulig følge retningslinjene for profilerende bilder.