Strategisk bruk av IKT
For å realisere de fulle gevinstene ved IKT er det nødvendig å tenke nytt rundt hvordan oppgaver løses i offentlige sektor. Automatisert saksbehandling og muligheten for kommunikasjon mellom IT-systemer kan endre hvordan offentlige oppgaver skal organiseres og utformes. Utviklingen av digitale tjenester går for sakte –det har vært liten økning i antall digitale tjenester de siste årene. En av årsakene til at digitaliseringsarbeidet har gått for sakte er manglende strategisk IKT-kompetanse blant toppledere. Derfor er det behov for å utvikle strategisk forståelse på toppledernivå av mulighetene IKT åpner for effektivisering og forbedring. Ledere i departementene og underliggende virksomheter må ha kompetansen i hvordan IKT kan understøtte virksomhetenes mål, risiko og sårbarhet knyttet til IKT, hvordan man styrer og gjennomfører digitaliseringsinitiativer, og hvordan man henter ut gevinster av disse.