Siw Skrøvset

Leder for Rådet

Instituttleder, UiT  Norges Arktiske Universitet 

Skrøvset er instituttleder på institutt for lærerutdanning og pedagogikk, samt dosent og merittert underviser ved UiT Norges arktiske universitet. Hun har vært leder av ProTed, senter for fremragende lærerutdanning, som UiT har i samarbeid med Universitetet i Oslo. Skrøvset har vært lærer, øvingslærer og skoleleder i ungdomsskolen, og har ledet den nasjonale rektorutdanningen i Tromsø siden 2010. Hun var også medlem i Ekspertgruppa om lærerrollen.

Ane Krogsæter Aarre 

Seniorrådgiver, Universitetet i Oslo

Aarre er seniorrådgiver i FIKS ved UiO. Hun har mange års erfaring som skoleleder i Osloskolen og har tidligere vært lærer og praksislærer samt jobbet som universitetslektor ved Naturfagsenteret. Aarre har hatt flere verv og roller knyttet til lærerutdanning og har blant annet vært medlem av ekspertgruppen om styring av lærerutdanningene.

Mimi Bjerkestrand 

Direktør Etat for barnehage, Bergen kommune 

Bjerkestrand er direktør i Etat for barnehage i Bergen kommune, med ansvar for ledelse av etaten og drift av de kommunale barnehagene i Bergen. Bjerkestrand er utdannet barnehagelærer og allmennlærer, og har jobbet som barnehagelærer, styrer og rektor. Hun har lang fartstid som tillitsvalgt, og har vært leder av Utdanningsforbundet. Bjerkestrand ledet Følgegruppen for barnehagelærerutdanningen.

Bjørn Håvard Bjørklund 

Seniorrådgiver, KS Konsulent AS

Bjørklund er seniorrådgiver i KS Konsulent AS. Han har bakgrunn som lærer i grunnskole og folkehøgskole, rektor, skolefaglig rådgiver og kommunalsjef – i tillegg til erfaring som konsulent og daglig leder i privat sektor. Bjørklund har blant annet vært tilknyttet Utdanningsdirektoratet sitt veilederkorps, deltatt i referansegruppen for OECDs oppfølging av desentralisert kompetanseutviklingsordning og sitter som ekstern representant i forskningsprosjekt/forskningsprogramråd ved flere UH-institusjoner. Bjørklund er også fast styremedlem for Høgskulen på Vestlandet (HVL).

Knut Steinar Engelsen 

Professor, Høgskulen  på Vestlandet 

Engelsen er professor i pedagogikk og IKT i læring ved Høgskulen på Vestlandet.  Han har hatt sentrale roller i rammeplan- og retningslinjearbeidet for grunnskulelærerutdanningene. Engelsen har ledet en rekke omfattende forskings- og utviklingsprosjekt med relevans for lærerutdanning. Han er også rådsleder i NAFOL, nasjonal forskerskole for lærerutdanning. 

Maria Eriksson

Assisterende rektor, Kuben videregående skole

Eriksson er assisterende rektor for yrkesfag ved Kuben videregående skole. Hun har lang erfaring innen yrkesfagene både som fellesfagslærer, tillitsvalgt og skoleleder. Hun er ansvarlig for Kubens samarbeid med OsloMet i prosjektet Lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbedrifter i Yrkesfaglærerutdanningen og i et prosjekt med Høgskolen i Østfold som har som formål å utvikle bedre pedagogisk og didaktisk praksis i skolen. 

Henning Fjørtoft 

Professor,  NTNU     

Fjørtoft er professor i norsk fagdidaktikk ved NTNU. Han forsker på vurdering, lese- og skriveundervisning, og skoleutvikling i Norge og flere andre land. Han har publisert flere bøker om vurdering og fagdidaktikk, og har deltatt i arbeidet med Kunnskapsløftet (LK06), Overordnet del av læreplanen (LK20) og i eksamensutvalget (2018-2020).

Jonas Parcival Kjæret 

Nyutdannet lektor, Nes videregående skole

Kjæret er nyutdannet lærer fra lektorprogrammet 8-13 ved UiT Norges Arktiske universitet. Han jobber som lærer ved Nes Videregående Skole. Kjæret var leder og landsstyrerepresentant for Pedagogstudentene i Tromsø, samt leder for Studentutvalget ved HSL-fakultetet. I arbeidet som tillitsvalgt for Pedagogstudentene hadde Kjæret fokus på å skape arenaer der studentenes innspill og erfaringer ble tatt på alvor, samt å sette finansieringen av lærerutdanningene på dagsorden.

Marius Larsen 

Daglig leder, Mølleplassen Kanvas-barnehage 

Larsen er utdannet barnehagelærer med videreutdanning i veiledning. Han jobber som daglig leder i Mølleplassen Kanvas-barnehage (80%), og som assisterende daglig leder i Midtstuen Kanvas-barnehage (20%). Marius har mange års erfaring som praksislærer for studenter og har vært med å utarbeide en profesjonsstandard for barnehagelærere i forbindelse med utviklingen av utdanningsbarnehager.

Andreas Lund 

Professor emeritus, Universitetet i Oslo 

Lund arbeider ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Han har blant annet ledet ProTed, Senter for fremragende lærerutdanning (2012 – 2016). Lund er med i forskergruppen ved UiO som evaluerer Fagfornyelsen (LK20), og er medutvikler av en modul innen universitetspedagogikk der bruk av generativ kunstig intelligens er det sentrale temaet.

Elin  Reikerås

Professor, Universitetet i Stavanger 

Reikerås er leder av FILIORUM-Senter for barnehageforskning og professor ved institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger. Hun var sentral i utviklingen av fagområdet Antall, rom og form i Rammeplanen 2006, og skrev tilhørende temahefte. Reikerås har bidratt i mange faglige utvalg nasjonalt og internasjonalt, blant annet i Ekspertgruppen for Realfag.

Halvor Spetalen 

Dosent, OsloMet – storbyuniversitetet og NTNU 

Spetalen er dosent i pedagogikk og har undervist og forsket ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet siden 2001. Undervisningen har særlig vært orientert rundt temaene entreprenørskap, yrkesdidaktikk, læreplanutvikling og FoU-metodikk med vekt på utvikling av relevant yrkesfaglærerkompetanse. Forskningsinteressen er knyttet til hvordan yrkesopplæringen kan inkludere og kvalifisere kommende yrkesutøvere. Dette omfatter forskning knyttet til både yrkesfaglærerutdanningen, den skolebaserte yrkesopplæringen og opplæring i arbeidslivet. 

Kristin  Rydjord  Tholin 

Dosent, Universitetet i Sørøst-Norge 

Tholin er dosent ved institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun underviser og forsker på barnehagelærerutdanning, styrerutdanning og universitetspedagogikk. Tholin har ledet og deltatt i flere forskings- og utviklingsprosjekt om partnerskap, profesjonsinnretting og pedagogisk ledelse. Hun medvirket i evalueringen av implementering av Rammeplan for barnehagen «Alle teller mer» (2009). Tholin er utdannet barnehagelærer og har erfaring som pedagogisk leder og styrer. 

 

Utdanningsdirektoratet har sekretariatsansvar for Rådet. Sekretariatet består av Tove Margrethe Thommesen (sekretariatsleder), Anne Turid Veigaard og Marijana Kelentrić.