Faglig råd for Lærerutdanning 2025 anbefaler å utvide praksisbegrepet i lærerutdanningene

Utvidelsen skal bidra til å fremme studentenes mestringstro, skjønnsutøvelse og profesjonelle praksis. Utvidet praksis innebærer blant annet:

  • å utvide omfanget av erfaringsbaserte yrkesnære aktiviteter på campus
  • å legge til rette for studenters refleksjon over egen profesjonsutøvelse
  • å sørge for at studentene får erfaring med mange aspekter ved læreryrket
  • å tydeliggjøre studentenes progresjon som yrkesutøver i veiledningen

Les mer om Rådets anbefalinger og bakgrunnen for anbefalingene her.

Publisert 4. desember 2024 

Dialogkonferanse om utvidet praksisbegrep i lærerutdanningene

I mars 2024 arrangerte Rådet dialogkonferanse om utvidet praksisbegrep i lærerutdanningene. Formålet var å utvide Rådets kunnskapsgrunnlag for å svare på oppdraget vi jobber med. Hovedmålgruppen for dialogkonferansen var lærerstudenter og nyutdannede lærerne. Innspillene fra konferansen skal brukes i Rådets videre arbeid med oppdraget som skal levers til KD desember 2024.

Publisert 3. april 2024 

Eksempler på utvidet praksis i lærerutdanninger: en tematisk oversikt over studerte praksiser

Faglig råd for Lærerutdanning har i samarbeid med Kunnskapssenter for utdanning (KSU) identifisert forskning på praksiser knyttet til et utvidet praksisbegrep. Rapporten skal brukes i Rådets arbeidet med oppdrag om utvidet praksisbegrep.

Publisert 1. desember 2023

Oppdrag om utvidet praksisbegrep

Hvordan kan lærerutdanningens ulike arenaer og læringsformer brukes til å øve på lærerrollen, og når i et utdannings- og karriereløp utvikles kompetanse best? Gjennom et nytt oppdrag vil Rådet se på et utvidet praksisbegrep, og hvordan det kan bidra til kompetanse for å utvikle og utøve et profesjonelt skjønn i komplekse spørsmål.

Publisert 3. juli 2023