Faglig råd for Lærerutdanning 2025 anbefaler å utvide praksisbegrepet i lærerutdanningene Utvidelsen skal bidra til å fremme studentenes mestringstro, skjønnsutøvelse og profesjonelle praksis. Utvidet praksis innebærer blant annet:
Les mer om Rådets anbefalinger og bakgrunnen for anbefalingene her. Publisert 4. desember 2024 |
Dialogkonferanse om utvidet praksisbegrep i lærerutdanningene I mars 2024 arrangerte Rådet dialogkonferanse om utvidet praksisbegrep i lærerutdanningene. Formålet var å utvide Rådets kunnskapsgrunnlag for å svare på oppdraget vi jobber med. Hovedmålgruppen for dialogkonferansen var lærerstudenter og nyutdannede lærerne. Innspillene fra konferansen skal brukes i Rådets videre arbeid med oppdraget som skal levers til KD desember 2024. Publisert 3. april 2024 |
Eksempler på utvidet praksis i lærerutdanninger: en tematisk oversikt over studerte praksiser Faglig råd for Lærerutdanning har i samarbeid med Kunnskapssenter for utdanning (KSU) identifisert forskning på praksiser knyttet til et utvidet praksisbegrep. Rapporten skal brukes i Rådets arbeidet med oppdrag om utvidet praksisbegrep. Publisert 1. desember 2023 |
Oppdrag om utvidet praksisbegrep Hvordan kan lærerutdanningens ulike arenaer og læringsformer brukes til å øve på lærerrollen, og når i et utdannings- og karriereløp utvikles kompetanse best? Gjennom et nytt oppdrag vil Rådet se på et utvidet praksisbegrep, og hvordan det kan bidra til kompetanse for å utvikle og utøve et profesjonelt skjønn i komplekse spørsmål. Publisert 3. juli 2023 |