Miljøarbeidet i departementsfellesskapet avgrenses til arbeidsprosessene og den daglige driften av departementene. Miljø er viktig for departementene og regjeringen, og miljøvennlig drift av departementsfellesskapet er en naturlig følge av dette.

Statistikken som presenteres viser progresjonen mot miljømålene, samt prestasjon innenfor nøkkelområder som EMAS-forordningen krever alle godkjente virksomheter å holder oversikt over.

Avfall

Departementsfellesskapet har et todelt satsing på avfall. Primært skal avfallsmengdene minimeres, deretter skal mest mulig avfall kildesorteres og materialgjenvinnes.

 
Fig. 1: Totale avfallsmengder
 
Fig. 2: Sammenlagt kildesorteringsgrad

Innkjøp


Departementsfellesskapet har satt som mål å øke andelen miljømerkede innkjøp innenfor
produktkategoriene forbruksartikler og møbler til 30 prosent.

 
Fig. 3: Innkjøp av forbruksartikler
 
Fig. 4: Innkjøp av møbler

Anskaffelser

Alle rammeavtaler skal ha et uttrykt krav til miljø. I avtaler som har stor negativ miljøpåvirkning skal miljø inngå som et av tildelingskriteriene.

DSS inngår og forvalter fellesavtaler på vegne av departementsfellesskapet. I tillegg benytter fellesskapet seg av avtaler inngått av Statens innkjøpssenter (STI) der det er mulig. Departementsfellesskapet råder ikke over miljøkravene som stilles i avtalene inngått av STI.

For departementsfellesskapet er det en prioritet å stille effektive og egnede miljøkrav i våre anskaffelser for å oppnå miljøgevinst og bidra til en samfunnstjenlig forvaltning av fellesskapets midler. I tillegg er anskaffelser et viktig verktøy som bidrar til at departementsfellesskapet kan redusere våre klimagassutslipp; fremme klimavennlige løsninger; og aktivt følge opp FNs bærekraftsmål, herunder særlig mål 8, 9 og 12.

Iht. lov om offentlige anskaffelser § 5 utfører vi risikovurderinger av anskaffelsene våre for å kartlegge miljømessige- og samfunnsmessige konsekvenser av den konkrete anskaffelsen, samt vurdere hvilke krav og kriterier som kan stilles for å minske belastningen. I 2023 har vi rettet oppmerksomhet mot å forbedre risikovurderingssystemet vårt med oppdatering av rutiner, maler og veiledning. Det legger også grunnlaget for videre kontraktsoppfølging og dialog med våre leverandører, herunder f.eks. innhenting av dokumentasjon og stikkprøvekontroller. Målet er at disse endringene skal gjøre oss bedre rustet til å imøtegå varslede regelverksendringer i miljøbestemmelsen (anskaffelsesforskriftens § 7-9) fra januar 2024.

Som en del av tiltakene i felles anskaffelsesstrategi ble det i 2023 gjennomført en kartlegging av rutiner og retningslinjer i DSS og departementene; standardiserte offentlige kriteriesett og anerkjente miljømerker som kan benyttes i anskaffelsesprosesser; og mulige relevante samarbeid/medlemskap som kan benyttes til å støtte opp om leverandøroppfølging og risikovurdering av etiske hensyn i kontrakter.

Flyreiser

Departementsfellesskapet skal innen 2025 redusere den totale andelen flyreiser for embetsverket.

Departementsfellesskapets leverandør av reisebyråtjenester har i overgangen fra 2018 til 2019 endret database, og har dermed gått over til en annen utregningsmetode for klimagassutslipp ved flyreiser enn tidligere. Ved bruk av den gamle metoden, ville èn stk flyreise ha inkludert tur-retur, og eventuelle mellomlandinger.

Tallene for flyreiser og klimagassutslipp fra 2019 og påfølgende år er nå utregnet ved bruk av en anerkjent metode utviklet av det britiske Departement of Environment, Food and Rural Affairs (DEFRA). DEFRA-metoden tar bedre høyde for det totale antallet flyvninger fremfor reiser, og vil på denne måten gi et mer presist tall for hvordan våre tjenestereiser belaster miljøet.

Ved bruk av DEFRA-metoden, vil antallet flyreiser representere det totale antallet flyvninger gjennomført. For eksempel, en tjenestereise fra Oslo, via Trondheim og til Tromsø, vil i klimaregnskapet regnes som to flyvninger, èn fra Oslo til Trondheim og en fra Trondheim til Tromsø. I regnskapssammenheng og ved bruk av den gamle utregningsmetoden ville dette tidligere ha utgjort en enkelt reise. På bakgrunn av endringen i rapporteringsmetoder i perioden fra 2018 til 2019, har vi dessverre ikke tallmateriale lengre tilbake enn 2019.

 
Fig. 5: Totalt antall flyreiser for embetsverket
 
Fig. 6: Utslipp av CO2 i tonn fra flyreiser

Øvrige indikatorer

EMAS forordningen krever at alle registerte virksomheter skal, i tillegg til vesentlige miljøaspekter, overvåke utviklingen av forbruk av vann, energi og påvirkning på biologisk mangfold. I tillegg følger departementsfellesskapet utviklingen på andre områder som kan ha en innvirkning på miljømålet knyttet til avfall.

 

 
Fig. 7: Vannforbruk angitt i kubikk
 
Fig. 8: Energiforbruk (strøm og fjernvarme) angitt i GWh
 
Biologisk mangfold
 
Fig. 9: Antall IKT enheter som ble levert til avhending
 
Fig. 10: Totalt innkjøpte mengder kopipapir i kg
 
Fig. 11: Samlet opplag av regjeringsdokumenter