Rekrutteringsprosessen
Vi i departementene jobber strukturert og profesjonelt med våre rekrutteringsprosesser. Vi gjennomfører gode og rettferdige prosesser for å sikre rett kompetanse til rett plass.
I departementene arbeider vi også aktivt med mangfoldsrekruttering for å styrke det inkluderende arbeidslivet i staten.
Her kan du lese mer om de ulike fasene av rekrutteringsprosessene i departementene:
Alle ledige stillinger blir publisert på www.regjeringen.no og www.jobbnorge.no. Bruk søkefeltet for å avgrense søket ditt til ønsket departementet. Ledige stillinger ligger ute i minimum 14 dager. Vi tar ikke imot åpne søknader i departementene.
Som student eller nyutdannet er du velkommen til å på stillinger som førstekonsulent. Ved enkelte departement er det også mulig å søke på stilling som rådgiver.
Vi får ofte mange søknader til våre ledige stillinger. Det er viktig at du fyller ut CV-en din i Jobbnorge fremfor å legge den ved som vedlegg. Dette har betydning for generering av søkerlisten. I tillegg er det viktig å bruke søknadsteksten til å skrive hva som er din motivasjon for å søke på stillingen og hvorfor du kan være rett kandidat.
Vitnemål og attester må også legges ved. Resultater fra høyere utdanning fra norske utdanningssteder kan lastes opp fra Vitnemålsportalen.
Søkerlister
Ved søknadsfristens utløp skal det så raskt som mulig foreligge en offentlig og utvidet søkerliste. Offentlig søkerliste inneholder navn, alder, nåværende stilling og poststed, og kan utleveres til hvem som helst på forespørsel. Utvidet søkerliste inneholder navn, alder, poststed, utdanning og arbeidserfaring, og er kun tilgjengelig for søkere til stillingen. For øvrig viser vi nærmere til reglene om partenes innsyn i tilsettingssaker i Forskrift til forvaltningsloven (forvaltningslovforskriften).
Etter Offentleghetslova er det mulig å unnta navn fra søkerlisten dersom du som søker selv ber om det. Søkerens begrunnelse for unntak må derimot veie tyngre enn hensynet til innsyn i søkerlisten. For at en anmodning skal kunne føre frem må det kunne vises til særlige grunner, som for eksempel at en offentliggjøring kan føre til konkrete skader eller ulemper for deg som søker. Dette må begrunnes godt i søknaden.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positiv særbehandling, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Intervjuer blir gjennomført kort tid etter søknadsfristens utløp. Dersom du blir invitert til intervju vil du bli kontaktet via Jobbnorge eller på telefon. Der vil du få informasjon om hvordan intervjuet vil gjennomføres og om det er noe du trenger å forberede deg på. Under intervjuene vil du møte rekrutterende leder, og i tillegg kan det delta en fagperson og/eller en representant for de tillitsvalgte. For de aller fleste stillinger vil det være aktuelt med to intervjurunder.
Under selve intervjuet vil du få informasjon om den videre rekrutteringsprosessen mot slutten av samtalen.
I løpet av intervjurunden vil vi be deg om å oppgi referanser dersom det ikke er gjort i søknaden. Vi avklarer med deg før vi eventuelt kontakter referansene dine.
Ved enkelte tilfeller benyttes det en muntlig eller skriftlig faglig relevant oppgave som en del av rekrutteringsprosessen. Det varierer hvor i prosessen en slik oppgave gis, men alle kandidatene får beskjed på forhånd og lik tid til eventuelle forberedelser.
Av og til benyttes det også en evnetest og/eller en personlighetstest. Vi benytter personlighetstesten MAP som bygger på den etablerte femfaktormodellen. De fem overordnede faktorene som måles er målbevissthet, emosjonell balanse, åpenhet, ekstroversjon og sosial stil. Kandidatene som gjennomfører en personlighetstest vil få tilbakelesning av testrapporten fra sertifiserte testere.
Evnetesten vi bruker heter Matrigma og er en problemløsningstest som måler generelt evnenivå (GMA).
I departementene behandles det sensitiv og gradert informasjon. Enhver som ansettes i et departement må kunne autoriseres for å få tilgang til informasjon gradert etter sikkerhetsloven. For at autorisasjon skal kunne gis må vedkommende være sikkerhetsmessig skikket. Å være sikkerhetsmessig skikket vil si å besitte god dømmekraft, pålitelighet og lojalitet til regler generelt og til reglene som gjelder for behandling av sensitiv og gradert informasjon spesielt.
I autorisasjonssamtalen vil den som ansettes blant annet få spørsmål om tilknytning til andre stater og forhold som kan gjøre en sårbar for å bli forledet, fristet eller presset til å handle i strid med sikkerhetsmessige interesser. Autorisasjonssamtalene utføres i tråd med virksomhetssikkerhetsforskriften § 68 jf. sikkerhetsloven § 8-9.
Noen stillinger i departementene krever også at den som ansettes er sikkerhetsklarert. I slike tilfeller vil det stå i stillingsannonsen. Når sikkerhetsklarering kreves, kan også nærstående sitt statsborgerskap og tilknytning til andre stater inngå i vurderingen om klarering. Klareringssaker behandles av Sivil klareringsmyndighet.
Ved noen tilfeller gjennomfører vi bakgrunnssjekk som en del av rekrutteringsprosessen. Det gjør oss sikrere på at vi rekrutterer rett kompetanse og bidrar til en rettferdig evaluering av søkere til stillinger. Det innhentes ingen informasjon uten samtykke fra kandidat.
Etter at et eller flere intervju er gjennomført og referanser er innhentet, utarbeides det en innstilling med en begrunnet rangering av kandidatene som innstilles til stillingen. Vedtak i tilsettingssaker skjer i departementets innstillingsråd. Innstillingsrådet består av representanter fra ledelsen og fagforeningene. Antall dagers behandlingstid i innstillingsrådet kan variere.
Etter at innstillingen er vedtatt i Innstillingsrådet, blir den kandidaten som er innstilt som nr. 1 kontaktet. Kandidaten mottar så et tilbudsbrev med opplysninger om lønn og øvrige ansettelsesvilkår (for eksempel midlertidig stilling, stillingsprosent, prøvetid, etc.) i utkast til arbeidsavtale. Hvor lang svarfrist du får vil variere fra departement til departement. Alle øvrige søkere vil bli kontaktet om utfallet i tilsettingssaken.
Vi ønsker at alle som begynner i departementsfellesskapet skal få en best mulig introduksjon til sitt departement, til sin nye rolle og ikke minst til oppgavene de skal utføre. Å inkluderes raskt både faglig og sosialt er viktig for å kunne gjøre en god jobb og trives.
Som ny i departementene vil du få mulighet til å delta i introduksjonsprogrammet for nyansatte i departementene og SMK. Kurset består av både samlinger og e-læringskurs. Fellesnevneren er at du får opplæring i et sett av basiskunnskaper som er viktige for å kunne gjøre en god jobb i departementet og til å forså den rollen du og departementet har.
Hvert departement har også egne introduksjonsdager som er individuelt tilpasset. Ved flere departement vil du også få tildelt en egen fadder som skal hjelpe deg i den første tiden som nyansatt.