Faglig Råd for Lærerutdanning 2025 har svart på del 1 og 2 av oppdraget om ny rammeplan for lærerutdanningene.
Svar på del 1 – Struktur for hoveddel, inndeling av underkapitler og mal for underkapitler
Svar på del 2a og 2b – Utredning om regulering av innholdsformuleringer og utdanningsnivåer
Svar på del 2c – Vurderinger om praksis
Rådet anbefaler blant annet:
- Å uttrykke kompetanser som skal være felles for alle lærere gjennom “felles kjernekompetanser” og å legge læringsutbyttebeskrivelser til institusjonenes studie- og emneplaner.
- Å dele inn underkapitlene i rammeplanen etter lovverk.
- Å rammeplanfeste omfang av praksisopplæring i et gitt antall arbeidsdager. For å ivareta praksis som en integrert del av hele utdanningen, vil vi jobbe videre med hvordan det vi tidligere har omtalt som “utvidet praksis” kan innarbeides i øvrige paragrafer.
For å utvide perspektivet for Rådets arbeid har vi hentet innspill fra eksterne aktører:
- Rådet gjennomførte våren 2025 fire kvalitative undersøkelser rettet mot campuslærere, ledere og eiere i barnehage og skole, praksislærere og studenter.
- Rådet ledet våren 2025 gruppearbeid på Erfaringskonferansen i regi av NFLP. Tema for konferansen var En styrket lærerprofesjon for fremtiden.
- Rådet inviterte våren 2025 medlemmer av NFLP og institusjoner som tilbyr lærerutdanning, samt samiske miljøer til å sende skriftlige innspill.