Kunnskapsdepartementet startet arbeidet med å gjøre rammeplanstyringen av
lærerutdanningene mer overordnet med et innspillsmøte 9. mai 2022 på Gardermoen.
Til innspillsmøtet ble følgende invitert:
- medlemsinstitusjonene i UHR-Lærerutdanning, én til to deltakere per institusjon
- medlemsorganisasjonene i Nasjonalt forum for lærerutdanning og profesjonsutvikling (NFLP), inkludert elev- og studentorganisasjonene, én til to deltakere per organisasjon
- Faglig råd for Lærerutdanning 2025 og Utdanningsdirektoratet, til sammen fem deltakere
- Sametinget, tre deltakere
- NOKUT, to deltakere
- HK-dir, to deltakere
Program
- Velkommen til innspillsmøte
- Halvard Hølleland, statssekretær i Kunnskapsdepartementet
- Samisk innhold i lærerutdanningene
- Mikkel Eskil Mikkelsen, rådsmedlem i Sametinget/Sámediggi
- Hvorfor rammeplaner? Et skråblikk på rammeplanhistorien
- Jan Messel, forsker ved Senter for profesjonsstudier, OsloMet
- Standup om forventninger til prosessen for rammeplanarbeidet: kort, godt og spissformulert
- Hvor mye nasjonal styring trenger norsk lærerutdanning?
- Vibeke Bjarnø, instituttleder ved OsloMet, Inst. for grunnskole- og faglærerutd.
- Hvorfor nasjonale rammer er nyttige for studentene
- Elise Håkull Klungtveit, leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet
- Spesielle utfordringer med rammeplanstyring av lektorutdanninger
- Jonas Bakken, faglig leder av lektorprogrammet ved UIO
- Trenger vi rammeplaner og må barnehagene involveres?
- Helge Habbestad, studieprogramleder barnehagelærerutdanningen ved UiT Lærerutdanning i et elevperspektiv
- Aslak Berntsen Husby, sentralstyremedlem i Elevorganisasjonen
- Hvor mye nasjonal styring trenger norsk lærerutdanning?
- Rammeplanprosesser til barnehagen og skolens beste
- Hvem skal styre hva?
- Jorun Sandsmark, spesialrådgiver i KS, avd. oppvekst, kultur og utdanning
- Hvorfor er rammeplanene viktige for oss i Utdanningsforbundet?
- Steffen Handal, leder Utdanningsforbundet
- Rammeplanen – til hjelp eller besvær?
- May Liss Tobiassen, Private Barnehagers Landsforbund
- Breddekompetanse versus dybdekompetanse
- Bodil Gullseth, 2. nestleder i Skolenes landsforbund
- Kunst og kultur, hvordan sikre de estetiske fagene i rammeplanarbeidet?
- Hans Ole Rian, forbundsleder i Creo
- Hvem skal styre hva?
- UH-sektorens forventninger til rammeplanprosessene for lærerutdanningene
- Asle Holthe, leder av UHR-Lærerutdanning
- Erfaringer fra tidligere og pågående prosesser – hva må vi være oppmerksomme på?
- Tine Prøitz, leder av Faglig råd for lærerutdanning 2025
- Eva Fetscher, seniorrådgiver i NOKUT
- Gruppediskusjoner rundt bordene
Presentasjoner
Her er noen av presentasjonene som ble holdt på innspillsmøtet.
I etterkant av møtet, oppfordret Kunnskapsdepartementet deltakerne om å sende inn skriftlige innspill til prosessen. Se alle innspill til arbeidet her.