Mandat for utvalgsarbeidet – fase 1
I. Målet
Regjeringen har satt i gang et arbeid for å gjøre styringen av lærerutdanningene mer overordnet. Tiltaket er en oppfølging av blant annet:
- Lærerutdanning 2025. Nasjonal strategi for samarbeid og kvalitet i lærerutdanningene der det står at det samlede kvalitetsutviklingsarbeidet gjør det mulig å redusere rammeplanstyring til et minimum.
- Melding til Stortinget 19 (2021–2021. Styringsmeldingen, der ett av tiltakene er å gjøre rammeplanene for de rammeplanstyrte utdanningene mer overordnede og mindre detaljerte.
- Hurdalsplattformen (2021) der det står at regjeringen vil gjennomføre en tillitsreform for universitets- og høgskolesektoren for «å hegne om kunnskapens eigenverdi, forskingas integritet og den akademiske fridommen».
Formålet med å redusere rammeplanstyringen er både å styre mer i det store og mindre i det små, og at de som tilbyr og samarbeider om lærerutdanning skal få større frihet og fleksibilitet til å videreutvikle utdanningene.
Departementet ser behov for at arbeidet med redusert rammeplanstyring skal pågå i flere faser:
Fase 1:
I første fase skal et hurtigarbeidende rammeplanutvalg se på hvordan eksisterende rammeplaner i første omgang kan forenkles ved å fjerne det som oppleves som strukturelle hindre for kvalitet i utdanningene. I denne fasen skal det ikke gjøres større, substansielle endringer i utdanningene. Arbeidet skal avsluttes våren 2023.
Fase 2:
Departementet vurderer i neste omgang å igangsette et arbeid for å utrede hva det vil si å styre lærerutdanningene mer overordnet. Et slikt arbeid må bygge på kunnskapsgrunnlaget fra blant annet pågående evaluering av grunnskolelærerutdanningene og arbeidet med stortingsmelding om profesjonsutdanningene. Begge disse fullføres i 2024.
Dette rammeplanutvalget er knyttet til fase 1.
II. Hovedelementene i arbeidet
Utvalgets hovedoppgave er:
- Med utgangspunkt foreliggende rammeplaner og forslag fra UHR (januar 2023), vurdere og foreslå moderate forenklinger i rammeplanene for lærerutdanning:
- Grunnskolelærerutdanninger for trinn 1–7 og 5–10
- Samiske grunnskolelærerutdanninger for trinn 1–7 og 5–10
- Lektorutdanning for trinn 8–13
- Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13
- Treårig yrkesfaglærerutdanning
- Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag
- Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag
- Barnehagelærerutdanning
- Samisk barnehagelærerutdanning
De to rammeplanene for barnehagelærerutdanning har nettopp blitt revidert. Rammeplanutvalget skal likevel vurdere om det er behov forenkling av disse to rammeplanene slik at de harmoniseres med øvrige rammeplaner.
III. Føringer for arbeidet
UHR-lærerutdanning har oversendt forslag til forenklinger i rammeplanene. Arbeidet skal ta utgangspunkt i disse forslagene. Det forutsettes at utvalget er kjent med rapporter fra følgegrupper, nasjonale evalueringer og kartlegginger og styringsdokumenter for utdanningene. Arbeidet baseres for øvrig på erfaringer og kunnskap som medlemmene i fellesskap finner relevant.
- Utvalget skal foreslå moderate forenklinger i eksisterende forskrifter om rammeplaner lærerutdanning.
- Arbeidet skal ikke gå prinsipielt og helhetlig inn på styring av lærerutdanningene
- Utvalget skal ikke foreslå større endringer som innebærer omlegging av antall rammeplaner, navn, utdanningenes lengde og nivåtilpasning.
- Endringene bør tilstrebe bedre mulighet for mobilitet og godkjenning av tidligere utdanning.
- Utvalget må ha et helhetlig blikk på tvers av utdanningene og tilstrebe harmonisering der dette er meningsfylt.
ii. Det faglige innholdet
- Endringer som foreslås må ivareta gjeldene føringer om forskningsbasering, praksisnærhet og relevans. Formålsparagrafen og det samlede læringsutbyttet for utdanningene skal ligge fast, men mindre justeringer og harmoniseringer kan foreslås hvis utvalget ser behov for dette.
- Formuleringer i rammeplanene om urfolk og samiske forhold skal ikke reduseres.
- Rammeplanen suppleres som før av nasjonale retningslinjer. Disse forvaltes av UHR, og skal alltid relateres til gjeldende rammeplan. Utvalget skal derfor ikke revidere de nasjonale retningslinjene.
- Hvis utvalget ser muligheter som det ikke er naturlig å ivareta i denne prosessen, kan dette spilles inn til neste fase i departementets arbeid eller gis som innspill til UHRs retningslinjearbeid.
IV. Kontakt- og arbeidsformer
Utvalget organiserer arbeidet på en hensiktsmessig måte. De bestemmer selv møteform og antall møter og vurderer behov og muligheter for innspill utenfra. Prosessen skal, så langt rammene for arbeidet tillater, være åpen og inkluderende. Det vil bli opprettet en nettside der det vil være mulig å sende inn innspill og publisere informasjon om arbeidet.
Sekretariatet legges fortrinnsvis utvalgsleders institusjon og finansieres fra KD. Dette er i tråd med tidligere proesser. KD dekker reise og opphold og møtegodtgjørelse for lærere og studenter som deltar i utvalget, etter statens satser. Dersom øvrige medlemmer ikke har anledning til å ta arbeidet inn i sin ordinære arbeidstid, kan godtgjørelse vurderes etter innmeldt behov.
V. Frister
Utvalget avgir sin anbefaling til Kunnskapsdepartementet 15.03.2023. Forslaget vil deretter bli sendt på høring. Det forutsettes at institusjonene kan implementere forskriftsendringer omgående.