Faglig Råd for Lærerutdanning 2025 har svart på del 3 av oppdraget om ny rammeplan for lærerutdanningene.
Forslag til hoveddel i ny rammeplan for lærerutdanning
Begrunnelser for forslag til rammeplanens hoveddel
Rådet mener at følgende momenter utgjør nyvinninger i rammeplanen:
- Én felles overordnet rammeplan løfter og peker på hva som er felles for hele profesjonen.
- Hoveddel som svarer på viktige samfunnstrekk og behov for kompetanse i fremtiden.
- Hoveddel som løfter profesjonen ved å gjøre profesjonsaspektet og profesjonsfellesskapet tydeligere (binde sammen formål, verdier, felles kjernekompetanser og grunnleggende forutsetninger).
- Underkapitler som rettes mot kontekstene lærerne utdannes til og åpner for et variert tilfang av lærerutdanninger basert på lokale behov. Lærerutdanningene kan utvikles på bakgrunn av ett eller flere underkapitler.
- Grunnleggende forutsetninger som en ny måte å styre på hvor blant annet partnerskap rammeplanfestes, studentens utvikling og progresjon plasseres i sentrum og forsknings- og erfaringsbasert kunnskap tydeliggjøres som base både for både grunnutdanning og videre profesjonsutvikling.
- Samiske forhold og urfolksperspektiv som løftes frem.
- Felles kjernekompetanser som viser lærerrollens kompleksitet og definerer områder hele profesjonen skal være kvalifisert for.
- Utarbeidelse av læringsutbyttebeskrivelser flyttes til institusjonsnivå, i samarbeid med barnehager og skoler.
- Lærerutdanning settes i et større samfunnsperspektiv.
- Samlet verdigrunnlag for hele profesjonen som er ankret i verdier både for praksisfeltet og høyere utdanning, og som kobles til kjernekompetansene og ruster barnehager og grunnopplæring for fremtiden.
- Nytt navn på utdanningene – etter underkapitler for de ulike kontekstene studentene utdannes til.