-
Sølvi Mausethagen (leder)
Mausethagen er professor i utdanningsforskning ved Senter for profesjonsstudier og har nylig tiltrådt som prodekan for forskning og utvikling ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, OsloMet. Mausethagen er utdannet allmennlærer, har mastergrad i pedagogikk og doktorgrad i profesjonsstudier. Hennes forskningsinteresser er særlig knyttet til lærerprofesjonen, styring og utdanningspolitikk. Mausethagen var sekretær for Ekspertgruppen om lærerrollen (2016), satt i Opplæringslovutvalget (NOU 2019:23) og ledet Utvalget for etter- og videreutdanning i barnehage og skole (NOU 2022:13).
-
Denis Aggrey
Aggrey er oppvekstsjef i Stange kommune. Han er utdannet lektor med kompetanse innenfor realfag og samfunnsfag, og har blant annet master innenfor pedagogikk, samfunnsfag og kultur, ledelse og økonomi. Han har lang erfaring innenfor oppvekstområdet og har tidligere jobbet som lærer, veileder, rådgiver, prosjektleder, rektor på barneskole og ungdomsskole, samt oppvekstsjef i flere kommuner.
-
Endre Brunstad
Brunstad er professor i nordisk fagdidaktikk/språk. For tida er han fagleg leiar av det nyoppretta lektorsenteret ved UiB. Han har òg ansvar for redesign av lektorprogramma ved UiB. Målet med det er å få ei betre innplassering av praksis og å styrke sammenhengen mellom praksis og undervisninga i disiplinfag, fagdidaktikk og pedagogikk. Brunstad er tidlegare leiar av Norges Mållag. Han er medlem av UHR-lærarutdanning.
-
Ove Gunnar Drageset
Drageset er professor i matematikkdidaktikk og professor 2 ved UiB. Drageset forskar både i matematikkdidaktikk og i lærarutdanning. Innanfor matematikkdidaktikk handlar forskinga primært om kommunikasjon i matematikk, mens innanfor lærarutdanninga forskar han på kva studentar kan lære av å jobbe med forsking og masteroppgåver som del av sin lærarutdanning. Han var sentral i ProTed – Senter for framifrå lærarutdanning i heile perioden og leiar no TEDNET (Teacher Education Network). Drageset har også vore både assisterande instituttleiar for Institutt for lærarutdanning og pedagogikk (ILP) og studieleiar for Master i lærarutdanning for 5.-10.trinn. I tillegg er han leiar for forskningsrådet si styringsgruppe for tilskotsordninga til dei regionale vitensentra (VITEN).
-
Asle Holthe
Holthe er dekan ved Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett ved Høgskulen på Vestlandet. Han er utdannet lærer, har hovedfag i ernæring, helse og miljøfag og doktorgrad i helsefremmende arbeid. Han har vært styremedlem ved Høgskolen i Bergen i to perioder og er i dag leder av Universitets- og høgskolerådets fagstrategiske enhet for lærerutdanning (UHR-Lærerutdanning).
-
Kris Kalkman
Kalkman er prorektor for utdanning ved DMMH. Han er medlem av UHR-Lærerutdanning. Han er utdannet barnehagelærer og har en doktorgrad i sosialt arbeid fra NTNU, og har tidligere jobbet ved NTNU Samfunnsforskning. Han har forsket på spørsmål knyttet til mangfold, inkludering, immigrasjon og marginaliserte barns posisjon i norske barnehager.
-
Berit Karseth
Karseth er professor i pedagogikk ved UiO. Hun har i en årrekke forsket på utdanningsreformer og læreplanspørsmål i grunnutdanning og høyere utdanning. Hun har også forsket på profesjoners kunnskapsarbeid og juridiske standarder i utdanningssystemet. Karseth har deltatt i flere større forsknings- og evalueringsprosjekter og leder for tiden en større forskningsbasert evaluering av fagfornyelsen (EVA2020). Hun var medlem av rammeplanutvalget 2009 og er tidligere dekan ved Utdanningsvitenskaplig fakultet ved UiO. Hun leder i dag forskergruppen CLEG – Læreplanstudier, utdanningsledelse og styring (sammen med Ruth Jensen).
-
Heidi Grande Røys
Grande Røys arbeider i dag som styrar i barnehage i Kinn kommune og er tidlegare fornyings- og administrasjonsminister, stortingspolitikar og lokalpolitikar for SV. Ho er utdanna førskolelærar, har master i strategisk leiing og har brei leiarerfaring og erfaring frå offentlege og private verv.
-
Vegar Sellæg
Sellæg er prodekan for utdanning ved fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet. Han leder blant annet fakultetets utdanningsutvalg og internasjonalt utvalg, samt er medlem av fakultetets ledergruppe. Han er utdannet farmasøyt og har Master of Business Administration. Han er medlem i UHR-Lærerutdanning og er styremedlem i Norges Friidrettsforbund.
-
Seunn Smith-Tønnessen
Smith-Tønnessen er universitetsdirektør og er utdannet MBA med spesialisering i prosjektledelse. Hun er leder av administrasjonsutvalget i Universitets- og høgskolerådet (UHR-Administrasjon) og er medlem i Digitaliseringsstyret for høyere utdanning og forskning. Hun er tidligere styreleder for Lånekassen. Smith-Tønnessen har deltatt i flere arbeidsgrupper nedsatt av Kunnskapsdepartementet, bla. ekspertutvalget som utarbeidet innspill til ny finansieringsmodell for universiteter og høyskoler (2022).
-
Ane Krogsæter Aarre
Aarre er assisterende rektor ved Persbråten videregående skole. Hun er utdannet lektor i realfag og idrett og har master i skoleledelse. Hun har tidligere vært lærer og praksislærer og har jobbet som universitetslektor ved Naturfagsenteret. Aarre har hatt flere verv og roller knyttet til lærerutdanning og var særlig involvert i forrige gjennomgang av lærerutdanningene for trinn 8 til 13. Hun er medlem av Faglig råd for lærerutdanning.
-
Petter Aasen
Aasen er rektor ved USN og professor i utdanningsvitenskap. Aasens forskningsfelt er utdanningspolitikk og utdanningsreformer. Han har ledet flere nasjonale og internasjonale prosjekter innenfor sitt fagfelt. Aasen er tidligere direktør NIFU, dekan ved NTNU og har vært medlem av og ledet en rekke fagkomiteer, råd og utvalg på institusjonelt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt nivå. Han ledet rammeplanutvalget for grunnskolelærerutdanningene i 2009. Han er æresdoktor ved Uppsala universitet.