Kunnskapsdepartementet startet arbeidet med å gjøre rammeplanstyringen av
lærerutdanningene mer overordnet med et innspillsmøte 9. mai 2022 på Gardermoen.
Til innspillsmøtet ble følgende invitert:
- medlemsinstitusjonene i UHR-Lærerutdanning, én til to deltakere per institusjon
 - medlemsorganisasjonene i Nasjonalt forum for lærerutdanning og profesjonsutvikling (NFLP), inkludert elev- og studentorganisasjonene, én til to deltakere per organisasjon
 - Faglig råd for Lærerutdanning 2025 og Utdanningsdirektoratet, til sammen fem deltakere
 - Sametinget, tre deltakere
 - NOKUT, to deltakere
 - HK-dir, to deltakere
 
Program
- Velkommen til innspillsmøte
- Halvard Hølleland, statssekretær i Kunnskapsdepartementet
 
 - Samisk innhold i lærerutdanningene
- Mikkel Eskil Mikkelsen, rådsmedlem i Sametinget/Sámediggi
 
 - Hvorfor rammeplaner? Et skråblikk på rammeplanhistorien
- Jan Messel, forsker ved Senter for profesjonsstudier, OsloMet
 
 - Standup om forventninger til prosessen for rammeplanarbeidet: kort, godt og spissformulert
- Hvor mye nasjonal styring trenger norsk lærerutdanning?
- Vibeke Bjarnø, instituttleder ved OsloMet, Inst. for grunnskole- og faglærerutd.
 
 - Hvorfor nasjonale rammer er nyttige for studentene
- Elise Håkull Klungtveit, leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet
 
 - Spesielle utfordringer med rammeplanstyring av lektorutdanninger
- Jonas Bakken, faglig leder av lektorprogrammet ved UIO
 
 - Trenger vi rammeplaner og må barnehagene involveres?
- Helge Habbestad, studieprogramleder barnehagelærerutdanningen ved UiT Lærerutdanning i et elevperspektiv
 
 - Aslak Berntsen Husby, sentralstyremedlem i Elevorganisasjonen
 
 - Hvor mye nasjonal styring trenger norsk lærerutdanning?
 - Rammeplanprosesser til barnehagen og skolens beste
- Hvem skal styre hva?
- Jorun Sandsmark, spesialrådgiver i KS, avd. oppvekst, kultur og utdanning
 
 - Hvorfor er rammeplanene viktige for oss i Utdanningsforbundet?
- Steffen Handal, leder Utdanningsforbundet
 
 - Rammeplanen – til hjelp eller besvær? 
- May Liss Tobiassen, Private Barnehagers Landsforbund
 
 - Breddekompetanse versus dybdekompetanse
- Bodil Gullseth, 2. nestleder i Skolenes landsforbund
 
 - Kunst og kultur, hvordan sikre de estetiske fagene i rammeplanarbeidet?
- Hans Ole Rian, forbundsleder i Creo
 
 
 - Hvem skal styre hva?
 - UH-sektorens forventninger til rammeplanprosessene for lærerutdanningene
- Asle Holthe, leder av UHR-Lærerutdanning
 
 - Erfaringer fra tidligere og pågående prosesser – hva må vi være oppmerksomme på?
- Tine Prøitz, leder av Faglig råd for lærerutdanning 2025
 - Eva Fetscher, seniorrådgiver i NOKUT
 
 - Gruppediskusjoner rundt bordene
 
Presentasjoner
Her er noen av presentasjonene som ble holdt på innspillsmøtet.
I etterkant av møtet, oppfordret Kunnskapsdepartementet deltakerne om å sende inn skriftlige innspill til prosessen. Se alle innspill til arbeidet her.