Privatperson 57

Hei!
Når vi i vår ble kastet ut av leieboligen vår hvor tidligere eier av bygården solgte bygget og AS som det var, (med alle kontrakter gjeldende,) hadde vi egentlig husleie satt til 2025. Etter mye mail fra nye eiere som havnet i spam og dermed ikke kom frem, oppdaget de at de måtte skriftlig sende en opphevelse av kontrakten («grunnet renovering»). De foreslo at vi tok kontakt om vi ønsket å leie videre etter endt renovering (to mndr senere) til en pris «tilpasset markedsverdi». To mndr? Skulle de male stuen? Og ta 10tusen mer for det? Vi sjekket etaten for innvilgede søknader og så at de fikk avslag på ombygging, da bygget var gult- og trodde kanskje de ikke hadde fått godkjent å endre de nydelige leilighetene med klassisk stukkatur og to soverom til en 4 roms med stue og kjøkken i ett. Det ble uansett satt i gang- og stresset med hvordan det kom til å bli ettersom en og en av leietagerne flyttet og vi var eneste igjen(pga barnas tilknytning og trygghet) førte til at vi valgte å finne et nytt forhåpentligvis tilsvarende sted. Det gjorde vi, med en prisøkning på 5000kr mer i mnd og adskillig mere støy og mindre sosialt. Definitivt ingen peis eller stukkatur. Vi mistet en tilhørighet. Nye eiere hadde da i mndsvis ignorert at ytterdør og portrom ikke gikk i lås etter et innbruddsforsøk; de strødde ikke utenfor eller vedlikeholdt noe som helst som de var pliktet til i kontrakten, i sterk motsetning til originale eier. De tok enkelt og greit ikke tlf, og signerte aldri kommunikasjon med navn, kun bedriftslogo og ingen tlf nummer. De sendte arkitekter og befarere støtt og stadig, indeksjusterte alle leier umiddelbart og begynte deretter å si opp leilighet for leilighet (via mail). Vi hadde bodd der i 4 år, som flere av de andre, og ene naboen vår i snart 15. Jeg forhørte meg med advokater men konkluderte i samråd med dem at det kom til å bli for utrivelig og brysomt for oss med små barn, i et tomt bygg med konstruksjon på alle kanter. Dette selv om de juridisk sett var på tynn grunn med utkastelser uten godkjenning. Ble veldig utrygg av å gå og lure på hvordan vi kunne få stoppet dem.
Fant få eksempler på reelle, negative sanksjoner for å være en utrivelig utleier, selv om det berører folks livskvalitet i høy grad.
Vi klarer å dekke økningen i kostnader det medførte, men det er allikevel frustrerende når jobb og kilde til inntekt er her, men vi ikke får lån til bolig (her), da vi ikke har nok egenkapital…fordi man som utleier kan overprise så mye man vil. Vi trodde vi hadde en plan økonomisk med de tallene og faste utgiftene vi forholdt oss til, men det ble raskt endret. Jeg forstår heller ikke at det ikke kan være konsekvenser for utleiere som ikke opprettholder levelig standard i boligene sine og på den måten «tvinger» folk som liker hjemmet sitt til å flytte ettersom trivselen forsvinner totalt. Skrekkhistoriene om mugg og vannskader, trekk og helseskadelige forhold er også mange. Hva med dagbot for ikke overholdt frist ved mislighold av produkt leietager faktisk betaler for? Si at man får en mnds frist til å iverksette tiltak (bestille luftmåling for muggsporer feks) fra klagen blir rapportert. Da hadde kanskje insentivet økt litt for utleier også, mtp å skape trygge bosteder.