Bolk 1: Inkluderende arbeidsliv
Det er viktig at kompetansen og ressursene til innvandrere blir benyttet på en god måte i det norske arbeidslivet. Innvandrere er særlig underrepresentert i offentlig sektor. Selv om flere kommuner og statlige virksomheter er gode til å rekruttere mangfoldig, er det likevel et potensial for økt rekruttering av innvandrere i offentlig sektor. Forskning viser at uten korrigerende tiltak, vil majoritetsbefolkningen ha en tendens til å fortsette å rekruttere seg selv. Mange innvandrere har relevant kompetanse og mye å bidra med hvis de får sjansen. Hvordan kan vi legge til rette for økt rekrutering av innvandrere i offentlig sektor?
Bolk 2: Trygge nabolag
Alle barn og unge skal ha en trygg og god oppvekst og like muligheter. Barnehage, skole og fritidsaktiviteter skal bidra til inkludering, fellesskap og vennskap. Noen barn og unge er av ulike årsaker i større risiko enn andre for å havne i utenforskap, og det er viktig å forebygge dette. Et velkjent ordtak sier at det trengs en landsby for å gi barn en god oppvekst. Offentlige tjenester og frivillige organisasjoner er sammen med foreldrene denne landsbyen. Hvordan kan vi skape trygge nabolag der barn og unge kan utvikle seg og trives i barnehagen, i skolen og på fritiden?
Bolk 3: Innvandreres deltakelse i valg og hvordan den kan økes
Å kunne stemme i valg er en viktig demokratisk rettighet. For å stemme i norske stortingsvalg må man være norsk statsborger, mens det i kommunestyre- og fylkestingsvalg er mulig å stemme etter tre års botid i landet. Valgforskningen har vist at det er grupper i samfunnet som sjelden eller aldri stemmer i valg. Selv om det er variasjoner innad i gruppen, er innvandrere overrepresentert blant denne gruppen. Hvordan kan vi bidra til at flere av innvandrerne bruker stemmeretten?