Rekrutteringsprosessen
Alle ledige stillinger i Kommunal- og distriktsdepartementet finner du på vår jobbportal på regjeringen.no.
Følg instruksjonene i portalen.
Vi får ofte mange søknader til våre ledige stillinger. Vi vil derfor oppfordre til at du fyller ut CV-en din på Jobbnorge fremfor å legge den ved som vedlegg. I tillegg er det viktig å bruke søknadsteksten til å skrive hva som er din motivasjon for å søke på stillingen og hvorfor du kan være rett kandidat. Vitnemål og attester må også legges ved. Resultater fra høyere utdanning fra norske utdanningssteder kan lastes opp fra Vitnemålsportalen til rekrutteringssystemet, Jobbnorge.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positiv særbehandling, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Dersom du inviteres til intervju, vil du vanligvis møte den som eventuelt vil bli din nærmeste leder sammen med andre medarbeider(e) fra avdelingen. I tillegg deltar som regel en representant fra fagforeningene. For noen stillinger kan det være aktuelt med to intervjurunder.
Aktuelle kandidater får ofte en muntlig eller skriftlig faglig relevant oppgave som en del av rekrutteringsprosessen. Det varierer hvor i prosessen en slik oppgave gis, men alle kandidatene får beskjed på forhånd og lik tid til eventuelle forberedelser.
Av og til benyttes også evnetest eller personlighetstest. Vi bruker personlighetstesten MAP som bygger på den etablerte femfaktormodellen av Paul Costa Jr. og Robert McCrae (1992). Evnetesten heter Matrigma og er en problemløsningstest som måler generelt evnenivå. Har du gjennomført en eller flere tester vil du alltid få en tilbakemelding på dine resultater av en person som er sertifisert i Assessio herunder verktøyene MAP (personlighetstest) og MatriGMA (evnetest).
I løpet av intervjurunden vil vi be deg om å oppgi referanser dersom det ikke er gjort i søknaden. Vi avklarer med deg før vi eventuelt kontakter referansene dine.
Bakgrunnssjekk er et ledd i rekrutteringsprosessen vår. Bakgrunnssjekk gjør oss sikrere på at vi rekrutterer rett kompetanse og bidrar til en rettferdig evaluering av søkere til stillinger. Meditor gjennomfører på våre vegne en systematisk kilde – og dokumentkontroll av opplysninger søkere gir om utdanning og arbeidserfaring. Vi kontakter aldri nåværende arbeidsgiver uten særskilt samtykke.
Hva sjekker vi?
- for vanlige stillinger som medarbeider sjekker vi siste/høyeste utdanning og fem års yrkeshistorikk
- for mellomlederstillinger og stillinger med spesielt ansvar sjekker vi all høyere utdanning og ti års yrkeshistorikk
- for topplederstillinger sjekker vi all høyere utdanning, 15 års yrkeshistorikk og næringsinteresser. I tillegg kommer kredittsjekk og mediesøk.
Hvem sjekker vi?
Vi gjennomfører bakgrunnssjekk av alle ledere og en fast andel av medarbeidere som får tilbud om jobb.
Kandidater som kommer på intervju hos får et samtykkeskjema som må undertegnes.
I Kommunal- og distriktsdepartementet behandles sensitiv og gradert informasjon. Enhver som ansettes i departementet må kunne autoriseres for å få tilgang til informasjon gradert etter sikkerhetsloven. For at autorisasjon skal kunne gis må vedkommende være sikkerhetsmessig skikket. Å være sikkerhetsmessig skikket vil si å besitte god dømmekraft, pålitelighet og lojalitet til regler generelt og til reglene som gjelder for behandling av sensitiv og gradert informasjon spesielt.
I autorisasjonssamtalen vil den som ansettes blant annet få spørsmål om tilknytning til andre stater og forhold som kan gjøre en sårbar for å bli forledet, fristet eller presset til å handle i strid med sikkerhetsmessige interesser. Autorisasjonssamtalene utføres i tråd med virksomhetssikkerhetsforskriften § 68 jf. sikkerhetsloven § 8-9.
Flere stillinger i departementet krever at den som ansettes er sikkerhetsklarert. I slike tilfeller vil det stå i stillingsannonsen. Når sikkerhetsklarering kreves, kan også nærstående sitt statsborgerskap og tilknytning til andre stater inngå i vurderingen om klarering. Klareringssaker behandles av Sivil klareringsmyndighet etter anmodning fra Kommunal- og distriktsdepartementet.
Etter at intervju er gjennomført og referanser er innhentet, utarbeides en innstilling med en begrunnet rangering av kandidatene som innstilles til stillingen.
Etter beslutning om tilsetting, blir den aktuelle kandidaten kontaktet. Kandidaten mottar et tilbudsbrev med opplysninger om lønn og øvrige ansettelsesvilkår (f.eks. midlertidig stilling, stillingsprosent, lønn). Vi vil vanligvis be om svar innen én uke. Arbeidsavtalen blir tilsendt når tiltredelsesdato er avklart. Alle øvrige søkere vil få e-post om utfallet i tilsettingssaken når stillingen er besatt.
Som søker har du på forespørsel krav på å få tilsendt utvidet søkerliste med opplysning om søkernes navn, alder, utdanning og praksis.
For øvrig viser vi nærmere til reglene om partenes innsyn i tilsettingssaker i Forskrift til forvaltningsloven (forvaltningslovforskriften).
Velkommen som søker!