
Arbeidet ledes av professor Thomas Nordahl fra Høgskolen i Innlandet.
Vi er fagpersoner og forskere fra Danmark, Sverige og Norge. Vi skal skrive en rapport om hvordan det spesialpedagogiske tilbudet kan bli bedre i barnehager og skoler.
Arbeidet ledes av professor Thomas Nordahl fra Høgskolen i Innlandet.
Thomas Nordahl er professor i pedagogikk, leder av Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Innlandet og professor II ved Handelshøyskolen BI. Han har skrevet en rekke bøker og artikler tilknyttet ulike pedagogiske og spesialpedagogiske emner. Thomas Nordahl er en ettertraktet og mye brukt foreleser i Skandinavia.
Bengt Persson är seniorprofessor i specialpedagogik och har doktorsexamen i pedagogik från Göteborgs universitet. Han har under lång tid bedrivit forskning inom det specialpedagogiska området bland annat vid Högskolan i Borås och Universitetet i Agder. Under senare år har han lett och medverkat i en rad forskningsprojekt där inkluderande lärandemiljöer stått i fokus och är engagerad som expert och rådgivare för ett antal svenska skolmyndigheter.
Bjørn W. Hennestad er dr oecon og utdannet Siviløkonom og Cand Sociol. Hans professorat er knyttet til Institutt for Organisasjon og ledelse ved Handelshøyskolen BI hvor han tidligere har hatt flere lederstillinger og også et professorat i Endringsledelse. Hans forskingsinteresse og publisering handler om problemstillinger innen endringsledelse, organisasjonslæring og organisasjonskultur.
Camilla Brørup Dyssegaard er læreruddannet fra 1994, Cand.pæd.psyk. fra 2004, ph.d. fra 2009 og autoriseret psykolog fra 2011. Camilla har været ansat ved Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning (DCU) siden 2012 og har siden 2013 været leder af DCU. Camilla har pr 1. september 2017 valgt at etablere siden egen virksomhed Ren Viden. Camillas primærforskningsområde er specialpædagogik og inklusion og hun har deltaget i flere forskningsprojekter med fokus på inklusion. Camilla sidder endvidere i følgegruppen til det danske eftersyn af inklusion.
Elin Kragset Vold er lektor i norsk, historie, fransk og mediekunnskap ved Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik. Hun har mastergrad i faglitterær skriving og har skrevet flere bøker. Fra 2005 til 2015 var hun ansatt i Statped og ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, de siste årene som redaktør for Statpeds magasin: Rom for læring. Vold er opptatt av læring og inkludering i klasserommet og i skolen. Thor Heyerdahl videregående skole, med 1650 elever, fikk i 2014 Dronning Sonjas skolepris som blir delt ut til skoler som utmerker seg i å praktisere likeverd og inkludering.
Judit Ellinor Martinsen er rektor ved Prestvannet skole i Tromsø og har i tillegg ansvar for all samisk og finsk undervisning i Tromsø kommune. Utdannet allmenlærer med videreutdanning i spesialpedagogikk fra Tromsø lærerskole i 1982. Har jobbet som lærer i barneskole, ungdomsskole, statlig spesialskole og alternativ ungdomsskole for elever med sosiale og emosjonelle vansker. Jobbet en periode med forebyggende barnevern. Har de siste 20 årene jobbet som skoleleder, de siste 17 som rektor.
Mari Vaage Wang er ph.d. i psykologi fra Universitet i Oslo. Hennes interessefelt er psykisk helse hos barn og unge, og hun forsker blant annet på hvordan barnehager og skoler er med å påvirker barns utvikling. Hun leder Språk- og læringsstudien (SOL) ved FHI som basert på Den norske mor og barn-undersøkelsen inkluderer flere prosjekter med tematikk som mobbing, sosio-emosjonelle vansker og språkvansker hos barn i førskole- og skolealder.
Pia Paulsrud er fag- og kvalitetsdirektør i barnehagekjeden Espira som har ca. 100 barnehager i Norge. Pia er utdannet førskolelærer fra 1995 og har en mastergrad i spesialpedagogikk fra 2006. Pia har allsidig arbeidserfaring fra barnehage, grunnskole, pedagogisk-psykologisk tjeneste og Utdanningsdirektoratet. Pia var i perioden 2015-2017 nasjonal deltager i det Europeiske prosjektet IECE (Inclusive Early Childhood Education), i regi av European Agency for Special Needs and Inclusive Education.