Misforholdet mellom «iverksettingstidspunktene» i §§4-2 og 4-3 bør fjernes.
Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på *iverksettingstidspunktet* ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst *settes i verk* seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien *ble satt i verk*.
Motsvarende krever indeksregulering at den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen *kan settes i verk*.
Forslag til endring er at dersom kravet til botid er oppfylt, så bør motstridene/sprikende krav om indeksregulering og tilpassing til gjengs leie kunne avgjøres samtidig, uavhengig av hvem som varsler først. Slik det er nå kan den som tjener på indeksregulering kuppe et allerede fremsatt varsel om gjengs leie. Dette er også noe Huseiernes Landsforbund aktivt anbefaler sine medlemmer å gjøre. Gitt at iverksettingstidspunktet av gjengs leie kan drøye som følge av krav til takstnemnd, vil en utleier stadig kunne fremsette årlige krav om indeksregulering som fortrenger iverksettingstidspunktet for eventuell gjengs leie.
I et høyrente klima som nå, hvor KPI juster leie, inngår som komponent i KPI, så vil en slik ordning også ha inflasjonsdempende effekt (enkelte har i DN uttalt at 10% leieprisøkning motsvarer Norges Banks 2-prosent mål alene), ved at man kan avgjøre leieprisstigingen der og da og ikke først etter 12 måneder. Etter 12 måneder vil også gjengs leie ha økt som følge av nylig inngåtte leieavtaler til markedspris, som da inngår i beregningen av gjengs leie, og inflasjonen har «bitt seg fast».
Viser til vedlegg om hvordan dette praktiseres av Huseiernes Landsforbund. Det vises også til sak 2023/2728 i Husleietvistutvalget, hvor dette spørsmålet er oppe til behandling når dette innspillet leveres.
Takstnemnd vs statistikk fra Boligbygg.
Det vises også til at for fastsetting av gjengs leie så finnes det svært gode kilder i de største byene f.eks Boligbygg Oslo KF (https://boligbygg.reeltime.no/gjengsleie). Bestemmelsene i §12-2 om takstnemnd, virker i så henseende unødvendig kompliserte og tungrodde, og det fremgår heller ikke uten videre av lovteksten at § 12-5 Husleietvistutvalget kan avgjøre saker om gjengs leie.