Privatperson 87

Sikre et reellt oppsigelsesvern. Det er ingen som kontrollerer at utleiers begrunnelse å si opp en leieavtale faktisk stemmer. Utleier kan begrunne oppsigelse med renovering eller at de selv skal flytte inn, uten å faktisk gjøre det når leietaker har flyttet ut.

Utleier må kunne dokumentere at begrunnelsen faktisk er riktig i etterkant, ellers bør opprinnelig ha førsterett til leie av boligen igjen (uten endring i pris). Opprinnelig leietaker bør uansett ha første prioritet ved leie av bolig etter renovasjon.

Leietakere må kunne kreve utbedringer av boliger som er i dårlig stand, eller som er direkte helsefarlige, uten at de risikerer at avtalen blir sagt opp. Her er særlig relevant det med at avtalen kan sies opp for å renovere boligen, samtidig som ingen kontroller at boligen da faktisk blir renovert.

Mer forutsigbare leiekontrakter for leietaker, enten i form av tidsubestemte leiekontrakter som standard (med sterkt oppsigelsesvern), eller at leietaker har førsterett på å inngå ny avtale etter at den er utløpt.

Ved utløp av tidsbestemt avtale kan utleier sette en vilkårlig ny leiepris. Leietaker må skjermes fra dette og kunne beholde sin opprinnelige leiepris når avtalen i realiteten fortsetter for en ny periode. I praksis fungerer slike prisøkninger som en måte å dytte ut en leietaker på.

Ulovliggjøre (og sanksjonere) mot bindingstid i utleieavtaler. Dette dukker altfor hyppig opp i leiekontrakter og plasserer all risiko og økonomisk byrde på leietaker for en lengre periode. Leietaker skal ikke trenge å forplikte seg til å leie for 1 et år av gangen. Leietakere generelt står i mer sårbare situasjoner enn huseiere og må skjermes fra den byrden. Krav om bindingstid må få konsekvenser. Per i dag kan utleiere gjøre dette som de vil, siden det ikke får noe konsekvenser, og leietakere som stiller spørsmål ved bindingstid blir forbigått og får ikke tilbud om leieavtale.

Det trengs en instans (utleietilsyn) som fører tilsyn med utleieboliger. Hvem som helst, og særlig leietakere må kunne henvende seg til denne instansen med tips om ulovligheter eller annet. Den må en kontrollfunksjon og må ha sanksjonsmuligheter mot utleiere som bryter loven. Hvis det ikke fins noen som kan sørge for at lovverket blir etterlevd av utleierne, får det ingenting å si hvilke lover som blir vedtatt.