Leietakere trenger bedre vern. Jeg leide en leilighet en gang som viste seg, gjennom en branninnspeksjon, at var regulert som tørkeloft uten rømmningsveier. Bygget var et såkalt skorsteinsbygg – der alt innvendig var av tre og vegger var mur. Vi fikk beskjed av brannvesenet at vi hadde brent inne hvis en brann startet i første eller andre etasje eller hvis vi hadde klart å komme oss ut på taket var det rett ned uten sikring på et glatt blikktak. Vi ble som følge av denne inspeksjonen kastet ut av Bergen kommune. Huseier, [navn på huseier*], reagerte med sinne over at vi hadde latt brannvesenet komme på innspeksjon, selv om vi hadde varslet henne via mail, og mente at det ikke var noe problem å bo der fordi hun hadde selv brukt de rommene som oppholdsrom. Vi gikk til og med til arkivet til Bergen kommune for å sjekke om hennes påstander var sanne og der fant vi en søknad om omregulering av loftet til oppholdsrom som var avslått. Hun visste hva hun leide ut og hadde ikke dårlig samvittighet for at vi bodde i en brannfelle. Hun nektet å betale omkostningene for flytting, hun holdt tilbake depositum over en lyspære hun mente burde vært skiftet og hun trakasserte oss på telefon. Vi koblet inn Jussbuss og min far som er eiendomsmegler, men hun ga aldri tilbake dipositumet til en av oss (ikke meg). Det trenges et organ som kan støtte opp om leietakere og har fagkompetanse til å støtte opp om leietakere som kommer i vanskelige situasjoner.
Ganske nylig leide jeg en leilighet i Trondheim av [navn på utleier*], som standardmessig er det verste jeg har vært med på. Vi følte oss lurt av huseier som påstod at huset var et av de rolige husene på Møllenberg, vi hadde eksplisitt gitt uttrykk for at vi ikke ville bo i et hus med festende naboer over oss. Sånn ble det altså ikke. Jeg skjønner at vi ikke kan vernes mot slike ting, det er et sjansespill, men det kan da umulig være greit at huseier lyger for oss for å lure oss inn i et leieforhold. Han brukte flere uker på å svare på våre henvendelser både om festbråk, men også om manglende velikhold eller latet som at han ikke visste om leilighetens mangler. Vi manglet vifte på badet og hadde bare ett hull i taket, den ene panelovnen sluttet å virke og han nektet først å kjøpe en avfukter til leiligheten når vi ikke fikk til å tørke klær. Han mente at det var en løsning å ha vinduene åpne om natten, men vi bodde på gateplan i en festgate, med soveromsvinduene vendt ut mot gaten. Det sier seg selv at det ikke var mulig. Vi hadde ikke varme i gangen, så en vinternatt hadde døren mellom kjøkkenet og gangen ut til ytterdøren frosset fast. Jeg måtte klatre ut av vinduet, låse meg inn og dra i døren fra den siden, mens hun jeg leide med stod på innsiden og dyttet. Vi klarte ikke få opp døren, så vi måtte bruke hårføner for å avfroste den. Huseier svarte aldri på denne henvendelsen. Dette betalte vi 12.500 kroner i måneden for. Leieprisene må reguleres utifra standard som et minstekrav, det er helt hårreisende å måtte betale for slike steder som ikke er et ordentlig sted å bo en gang.