Musikkutvalget hadde den 21.–22. mai utvalgsmøte i Bergen, hvor tema var finansiering og forutsetninger for utøvende virksomhet, skapende praksis og arbeidsliv. Aktører fra både det frie feltet og institusjoner innen klassisk musikk, samtidsmusikk og tidligmusikk, samt musikkarbeidslivets parter ga utvalget verdifull innsikt i deres utfordringer, og Kulturdirektoratet ga en innføring i statlige støtteordninger.
Tirsdag 21. mai møttes Musikkutvalget for det sjette møtet, denne gangen i Bergen, sammenfallende med åpningsdagene av Festspillene. Møtet startet med en kort velkomst ved utvalgsleder Sigrid Røyseng, før hun ga ordet videre til direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen. Han ga utvalget en innføring i Festspillene, som består av 300-400 arrangementer over 15 dager på 30-40 arenaer med et par tusen artister til sammen. Innlegget ga godt grunnlag for å diskutere forholdet mellom det frie feltet og institusjonene i musikklivet, som begreper på to ulike innretninger i musikklivet.
Videre fikk utvalget et innblikk i det som kalles det frie feltet. Som representanter for denne delen av musikkfeltet fikk vi møte:
- Martin Hirsti-Kvam, Komponistforeningen.
- Bjørnar Habbestad, Nymusikk.
- Tanja Orning, cellist, komponist og forsker.
- Hans Knut Sveen, Bergen Barokk.
- Eva Pfitzenmaier, vokalist, musiker og komponist.
- Ida Grande Kaurin, Ensemble LIME.
- Agnes Hvizdalek, Borealis.
Hver enkelt av disse fortalte om utfordringer og muligheter de møtte i sin hverdag innen det frie feltet, og hvilke behov de så feltet hadde fremover. Etter lunsj fortsatt samtalen mellom utvalgsmedlemmene og representantene . Sentralt i samtalen sto diskusjonen rundt definisjonen av det frie feltet og musikk som næring.
Etter samtalen med det frie feltet ble fokuset flyttet over til institusjonene. Som representanter for institusjoner innen klassisk musikk, samtidsmusikk og tidligmusikk deltok:
- Anne Kathrine Slungård, direktør i Trondheim Symfoniorkester.
- Ingrid Skaatan, daglig leder for Det Norske Solistkor.
- Stig Rasmussen, daglig leder for BIT20 Ensemble.
- Randi Stene, operasjef, og Geir Bergkastet, administrerende direktør, Den Norske Opera og Ballett.
- Bernt Bauge, administrerende direktør for Musikkselskapet Harmonien.
- Håkon Matti Skrede, kunstnerisk leder for Edvard Grieg-korene.
- Torunn Reigstad, orkestersjef i Tromsø for Arktisk Filharmoni og leder for arbeidsutvalget i NTO – musikk.
- Eivind Gullberg Jensen, operasjef, og Olaf Mackenzie, direktør, Bergen Nasjonale Opera.
- Knut Skansen, administrerende direktør for Oslofilharmonien.
- NTO v/ direktør Morten Gjelten, styreleder Bodil Kjestrup og spesialrådgiver Marianne Dyrnes Vallat
Også i denne møtedelen fikk representantene mulighet til å fortelle om sitt virke og hvilke utfordringer de står overfor, før utvalget gikk inn i en samtale med institusjonene. Sentralt sto blant annet temaer som musikkens plass i sivilsamfunnet og det internasjonale perspektivet hos norske institusjoner.
På kvelden fikk utvalget høre et innlegg ved Hallgeir Isdahl, arbeidende styreleder i MADE Entertainment Group. Foredraget handlet om musikk som næring, og bygget blant annet på Isdals erfaringer som styreleder i MADE.
Etter innlegget om musikknæringen fikk vi en introduksjon om Buzzfond ved Elise Hessevik. Buzzfond er et investeringsfond eid av Bergen kommune, og det eneste av sitt slag i landet. Hun fortalte om hvordan fondet jobber med å utvikle driften i ulike selskap innen musikknæringen i Bergensregionen.
Til slutt presenterte Geir sitt bidrag i Musikkutvalgets åpne musikkpost, hvor vi fikk musikk fra Hannah Storm, som er en av artistene i MADEs portefølje.
Onsdag 22. mai åpnet med et innlegg om kulturinstitusjonene og de selvstendig næringsdrivende ved utvalgsmedlem Trude Marit Risnes, før utvalget fikk besøk av representanter for Creo og Spekter, som representerer arbeidstakere og arbeidsgivere innen musikkfeltet. Fra Creo snakket forbundsleder Hans Ole Rian om deres arbeid som fagforening, og hvilke utfordringer de står overfor. I samtale med utvalget ble spesielt skillet mellom det frie feltet og institusjonene, og musikk som næringspolitikk eller kulturpolitikk, temaer.
Fra Spekter fikk utvalget møte spesialrådgiver Åslaug Løseth Magnusson og spesialrådgiver Eva Lunde. De fortale om hvordan de arbeider som arbeidsgiverforening innenfor musikkfeltet, og hvilke utfordringer de opplevde. Sammen med utvalget diskuterte de blant annet ansettelsesforhold og vilkår for ansettelser.
Etter innlegg fra de to sidene av arbeidslivet, var det felles samtale mellom arbeidslivspartene og utvalget. Sentralt i denne samtalen sto hvordan man kan legge til rette for musikere i arbeidslivet, blant annet hvordan musikere kan forberedes gjennom studier og hvilke sosiale rettigheter man har eller bør ha som musiker.
Etter samtalen med Creo og Spekter deltok Musikkutvalget på åpningen av Festspillene i Bergen på Torgallmenningen. For utvalget er det viktig at musikken ikke bare er et tema, men en del av utvalgsmøtene.
Siste del av utvalgsmøtet var med Kulturdirektoratet og Kulturrådet, representert ved:
- Preben von der Lippe, fagansvarlig for musikk i Kulturdirektoratet.
- Geir Rege, seniorrådgiver i Kulturdirektoratet.
- Øystein Strand, avdelingsdirektør for kunstnerisk produksjon og formidling i Kulturdirektoratet.
- Line Fallan Sørensen, seniorrådgiver for Kulturrådet.
- Ivar Vogt, leder i musikkutvalget for arrangør- og festivalstøtte i Kulturrådet.
Utvalget fikk en innføring i statlige støtteordninger for institusjoner og det frie feltet, samt høre om hvilke dilemmaer forvaltningen står overfor når det gjelder fordelingen av ordningene. I etterkant av presentasjonen ble det diskutert blant annet søknadsprosesser og fordeling av midler fra direktorat og råd.