1. Sang for alle i hverdagen og i høytid (sang som fellesskap, dannelse og identitet)
Sangen var (og fortsatt er, der det finnes) en viktig dannende aktivitet som lærer mennesker å lytte og å samarbeide, samtidig som den er helsebringende og sjelsutviklende. Vi må innføre tiltak der alle barn, ungdom og voksne får en naturlig erfaring med sin egen sangstemme og musikk i trygge felleskap i sitt nærmiljø. Skolen og det frivillige musikklivet er naturlige steder å etablere slike felleskap i alles egne nærmiljø.
2. Sang- og musikkundervisning og -aktiviteter gjennom hele skolegangen på og i alle skoler
Alle grunnskoler må ha sangaktiviteter som en del av hverdagen og/eller som fag- og aktivitetstilbud som er tilgjengelig for alle. Det er viktig at både sang- og musikkfagene og-felleskap er tilgjengelig også i den videregående skolen—på tvers av fag og studieretninger.
3. Utvidet samarbeid mellom offentlige, allmenn skoler og det frivillige musikklivet
Skal sang- og musikk igjen bli et allmenn gode og levende fellesskap må skolen igjen bli en kulturdyamo i nærmiljøet. Det frivillig musikkliv må bli en viktig samarbeidspartner både i skolens undervisningstid og etter skoletiden.
Disse viktige tiltak for musikkens videreutvikling i Norge er utdypet i vedlegget.
Bryan Breidenthal
musikkpedagog, kordirigent og komponist