Liv Bakke Kvinlog / Norsk Viseforum (mottatt 31.12.24)

INNSPILL TIL MUSIKKUTVALGET

Norsk Viseforum har som formål å styrke betydningen og vilkårene for viser i Norge, både som norsk kulturarv og som levende, nyskapende kulturuttrykk. Vi definerer viser som tonesatt poesi, musikk hvor fortellerkunst og tekst står sentralt.

Nedenfor gi to innspill til Musikkutvalget som vi mener kan være nyttige i arbeidet med å vurdere utviklingsbehov og muligheter i kunst- og kulturlivet:

# Styrke kulturlivet gjennom samarbeid: Frivillighet og profesjonalitet hånd i hånd.

Norsk Viseforum satser bredt på å styrke samspillet mellom våre medlemmer i frivilligheten og de profesjonelle artister og utøvere. Det samme gjelder vårt samarbeid med øvrige organisasjoner. Denne tilnærmingen har gitt nyttig overføring av erfaringer og kompetanser for alle involverte.

En økt satsing på – Frivillighet og profesjonalitet hånd i hånd – er derfor noe vi ønsker å løfte inn til Musikkutvalget gjennomgang med tanke på « … å vurdere utviklingsbehov og -muligheter i et langsiktig perspektiv.»

De profesjonelle innehar viktige erfaringer og faglig kompetanse, mens frivilligheten tilfører entusiasme, lokal forankring og et bredt kontaktnett. Dette vil kunne gi økt kvalitet i det frivillige arbeidet og styrke publikumsutviklingen for de profesjonelle.

Etablering av felles målrettede strukturer, initiativer og holdninger vil komme hele kultursektoren til gode, og således bidra til et rikere og mer mangfoldig kulturtilbud for alle.

Strukturelt kan dette skje gjennom å videreutvikle eller etablere nye digitale plattformer og fysiske nettverk for å koble sammen frivillige organisasjoner med bransjeforeninger og -aktører. Disse møteplassene kan fungere som arenaer for erfaringsutveksling, kompetansedeling, prosjektsamarbeid og -utlysninger.

Det kan arrangeres årlige «kulturbro»-konferanser, hvor ideer utveksles, nettverk bygges og erfaringer deles på tvers av frivillighet og profesjonalitet. Det kan opprettes et felles digitalt «kompetanse-blibliotek» mellom frivillighet og profesjonelle og tilbys «kulturmentorer», et program hvor erfarne kulturarbeidere tilbyr mentorstøtte til frivillige organisasjoner.

Slike samhandlings- og samarbeidsarenaer vil kunne engasjere, skape felles mål og holdninger som igjen kan oppmuntre til langsiktig innsats for å styrke og videreutvikle kunst- og kulturlivet. Offentlige finansierings-ordninger bør derfor også innrettes med tanke på å oppmuntre og støtte opp under samarbeidsprosjekter mellom frivilligheten og de profesjonelle.

#Sanglyrikk som pedagogisk verktøy i skolen – Styrke elevens egen stemme og identitet.

Vi mener at arbeid med sanglyrikk bør inngå som læreplanmål i grunnopplæringen. Sanglyrikk i undervisningen vil være med på å utvikle elevenes egen stemme og identitet, samtidig som den gir økt forståelse for og innsikt i andre litterære uttrykk.

Sanglyrikk som kreativt og analytisk verktøy i undervisningen har mange muligheter og fordeler knyttet til læring. Den kan bidra til å styrke elevenes selvtillit og evne til å formidle egne tanker og følelser. Den gir et nyttig supplement i utforskningen av temaer knyttet til identitet, som kjærlighet, vennskap, familie og samfunn etc. og den kan bidra til økt språklig kreativitet gjennom bruk av metaforer, bilder og symboler. Ved å jobbe aktivt med sanglyrikk vil elevene i større grad kunne utvikle sin språklige bevissthet og bli mer bevisste på hvordan språk kan brukes til å skape mening.

Sangtekster benytter også ofte fortellerteknikker fra andre litterære sjangre, som noveller, romaner og dikt. Ved å analysere sanglyrikk kan elevene utvikle en bedre forståelse for begreper som tema, motiv, komposisjon, rytme, rim og metaforbruk. Samtidig spenner sanglyrikken over et bredt spekter av sjangre. Ved å utforske ulike sjangre – fra pop og rock til hip-hop og folkemusikk – kan elevene få økt sjangerbevissthet og bedre forstå hvordan sjangerkonvensjoner påvirker både innhold og form.

Sangtekster er dessuten ofte uttrykk for den kulturen og tiden de er skapt i. Ved å analysere sanglyrikk fra ulike epoker og kulturer kan elevene utvikle sin kulturelle forståelse og få et bredere perspektiv på verden.