Svein Helge Grødem (Mottatt 23.11.24)

Høringsinnspill til Musikkutvalget – Styrking av lek, lekenhet og kunstfag i barnehage, SFO og skole

Innledning
Idebroen Inspirasjon er en organisasjon som har i flere år arbeidet med å bygge bro mellom kreative ideer og praktisk gjennomføring i barnehager og skoler. Vårt arbeid bygger på erfaringer fra hundrevis av inspirasjonsdager og et nettverk av dedikerte barnehageansatte og lærere. På bakgrunn av våre erfaringer ønsker vi å gi et høringsinnspill til Musikkutvalgets arbeid for å styrke lek, lekenhet og kunstfag i barnehage, SFO og skole.

Utfordringer og muligheter

1. Mangel på tid og ressurser
Ansatte i barnehage, SFO og skole opplever ofte at kunstfag og lekenhet presses til side på grunn av tidspress og strenge krav til måloppnåelse i andre fag. Dette går på bekostning av barns mulighet til å utvikle kreativitet, samarbeidsevner og emosjonell intelligens.

Forslag: Innfør faste kunst- og kulturuker hvert semester, der lek og kunstfag integreres på tvers av fag og alderstrinn. Idebroen har erfart at slike dedikerte perioder gir rom for kreativitet og tverrfaglig læring.

2. Manglende kompetanse og trygghet hos ansatte
Mange ansatte føler seg usikre på hvordan de kan bruke musikk, lek og kunstfag som en integrert del av hverdagen. Dette fører til at aktiviteter blir begrenset til enkel håndverk eller sangstunder uten videre pedagogisk forankring.

Forslag: Etabler lavterskelkurs og inspirasjonsdager med fokus på hvordan musikk og kunst kan brukes i ulike kontekster. Idebroen har sett hvordan praktiske, konkrete ideer og metoder kan gi ansatte selvtillit og entusiasme.

3. Manglende systematisk samarbeid
Barnehager, SFO og skoler har ofte lite strukturerte arenaer for ideutveksling og samarbeid, noe som fører til fragmenterte tilnærminger til kunstfag.

Forslag: Skap regionale nettverk for deling av beste praksis og kreative ideer. Idebroens inspirasjonsdager har vist at ansatte som deler erfaringer, får et løft i både faglig og personlig motivasjon.

Praktiske anbefalinger

1. Inkluder lekenhet som en kompetanse i læreplanene
Definer lekenhet som en grunnleggende kompetanse som skal utvikles i løpet av barns utdanningsløp, fra barnehage til videregående skole. Dette gir kunst- og lekebaserte aktiviteter en tydeligere plass i den pedagogiske planen.

2. Tverrfaglige kunstprosjekter
Sats på tverrfaglige prosjekter som kombinerer kunstfag, språk, og realfag. For eksempel kan musikk brukes til å utforske matematikk gjennom rytmer eller fysikk gjennom lyd og vibrasjoner.

3. Nasjonal satsing på lekemiljøer
Støtt utviklingen av lekemiljøer som inkluderer musikk og kunst som en del av barns daglige lek. Idebroens erfaringer viser at inspirerende omgivelser stimulerer barns kreative utfoldelse og skaper trygghet for eksperimentering.

Avslutning
Musikk, lek og kunst er ikke bare tilleggsfag, men fundamentale byggesteiner for barns helhetlige utvikling. Gjennom våre inspirasjonsdager har vi sett hvor mye ansatte ønsker å gi barn mer rom for kreativitet, og hvor sterkt dette påvirker deres trivsel og læring. Vi håper vårt innspill kan bidra til å styrke dette viktige arbeidet.

Med vennlig hilsen,
Svein Helge Grødem
Idebroen Inspirasjon