Folk skal ha tilgang til kunst og kultur, uavhengig av hvem de er og hvor de bor. (fra Hurdalsplattformen)
Den landsomfattende organisasjonen Musikk fra livets begynnelse (MLB) vektlegger musikkens betydning og muligheter for de yngste barna, fra babyalder og opp til skolealder. For denne gruppa er musikalsk egenaktivitet og musikalsk kommunikasjon mellom liten og stor, helt sentralt.
For å øke forståelse og kunnskap om dette temaet, må musikk styrkes som fag, både i barnehagelærerutdanningen, i barne- og ungdomsarbeiderfaget (vgs) og i jordmor- og helsesykepleierutdanningen. I tillegg trengs det mer fokus på de yngste barna i utdanninger for musikkpedagoger.
MUSIKK I BARNEHAGEN
Ifølge SSB går 94 % av barn i alderen 1-5 år i barnehage (Tall 2023). Til barnehagen kommer barn fra alle sosiale lag, geografiske områder og kulturer. Barnehagene er derfor helt sentrale når man skal legge til rette for barns musikalske utvikling, uavhengig av hvem de er og hvor de bor.
Timetallet for musikkfaget i barnehagelærerutdanningen er kraftig redusert gjennom de siste tjue årene. Sang er heller ikke spesifisert innenfor fagområdet kunst, kultur og kreativitet i Rammeplanen for barnehager. Dette gjør at det i stor grad er opp til den enkelte barnehagelærer hvor mye plass sang og musikk skal få i barnehagen.
Musikkfaget må styrkes, dersom barnehagepersonale skal ha mulighet til å integrere musisering i barnas hverdag på en god måte.
MLB bidrar med musikkopplæring til «Syngende barnehager» gjennom kurs, fagstoff og nettressurser. Syngende barnehage er et tiltak under Krafttak for sang, finansiert av Kultur og likestillingsdepartementet. Vi når gjennom dette noen hundre barnehager, men det må en mye større satsing til, dersom alle barn skal få tilgang til musikalsk opplevelse og utvikling. Det er langt fram til de om lag 5.500 barnehagene vi har i Norge.
MUSIKK MED SMÅ BARN I BARSELGRUPPER OG I HJEMMENE
Musikalitet er en allmennmenneskelig egenskap, og grunnlag for musikalsk utvikling legges i livets begynnelse. Småbarnsforeldre bør få mer informasjon om hvilke muligheter som ligger i musikalsk kommunikasjon og samvær med barnet, helt fra det er nyfødt. Helsestasjonene er sentrale i å formidle dette til foreldrene. For å få løftet forståelsen for dette, må musikk inn som tema i utdanningene til helsesykepleiere og jordmødre.
MLB bidrar med brosjyremateriell og musikkpedagoger til helsestasjoner som ønsker bistand i dette arbeidet. I tillegg har vi egne nettressurser rettet mot småbarnsforeldre, utarbeidet i samarbeid med Krafttak for sang.
MUSIKK MED DE MINSTE I KULTURSKOLENE
Også i musikkpedagogutdanningen er det lite fokus på de minste barna, og bare et fåtall kulturskoler har et musikktilbud til denne gruppa. Musikk med små barn er eget fagområde som krever særskilt kompetanse, noe som bekreftes gjennom årlige konferanser i regi av The International Society for Music Education (ISME) og Early Childhood Music Education.
MLB bidrar med kompetanseheving for musikkpedagoger gjennom kurs, fagstoff og nettressurser.