Kai Gustavsen, del 2 (mottatt 30.05.2024)

Viser til innspill som jeg sendte for fem minutter siden.

Her er henvendelse jeg sendte til rådsmedlemene, utvalgsleder og administrasjonen i Kulturdirektoratet:

Kjære medlemmer av Kulturrådet og festivalutvalget,

Kort oppsummering av denne henvendelsen: Avslaget på søknaden om festivalstøtte til Bærum Jazzfestival tyder ikke på bare kunstfaglig skjønn, men snarere på systematisk underkjennelse av Akershusfestivaler basert på geografi. Av 362 millioner fordelte festivalutvalget kun 1,6 promille av midlene til Akershus, en praksis som har vedvart i minst de siste ti årene. Med milliardbeløp som skal fordeles til norske festivaler de neste 10 årene, utfordrer jeg Kulturrådet på om dette er en bevisst strategi eller en uheldig praksis som utviklet seg over tid.

Min erfaring gjennom mange år i festivalbransjen, der jeg bl.a har vært festivalsjef i Kongsberg Jazzfestival i 10 år, Drammen Elvefestival i 12 år og sittet i styret i Trondheim Jazzfestival i 4 år, ledet meg til å etablere Bærum Jazzfestival i 2022. Målet med etablering av en ny festival var klart: å etablere oss som en betydningsfull deltaker på det nasjonale og internasjonale festivalscenen i løpet av tre år. Vi har jobbet dedikert med solide partnere for å løfte frem et storslått festivalprosjekt med enestående programmering, og vi er på god vei til å nå våre ambisjoner.

Å motta avslag på vår søknad om festivalstøtte opplevdes derfor nedslående. Etter nøye granskning blir det stadig klarere at vår søknad sannsynligvis er offer for en strukturell forskjellsbehandling og ikke har blitt behandlet på en rettferdig måte. Jeg stiller spørsmål ved om utvalget og rådet er fullt ut klar over praksisen som utøves, at Akershusfestivaler systematisk underkjennes på grunn av geografi.

Seniorrådgiver Per Einar Brænden indikerer i sin korrespondanse med meg at administrasjonen legger frem en innstilling til utvalget. Spørsmålet som melder seg er om utvalget har en strategi som ekskluderer festivaler fra Akershus basert på geografi, eller om dette er en vilkårlig beslutning tatt av administrasjonen.

Brænden skriver: «Hvis jeg skulle spekulere, så er det ikke usannsynlig at tettheten av omfangsrike (jazz)festivaler på aksen mellom Oslo og Kongsberg ville bli noe høy og sånn sett ikke bidra til kunstnerisk og kulturelt mangfold og geografisk spredning av tilskuddsmidlene på en måte som vil gagne utvalgets målsetninger. Det kunstneriske nivået og arrangørens grad av profesjonalitet er det nok lite å utsette på».

Problemets kjerne blir tydelig etter en grundig gjennomgang av tildelingslistene. Akershus, til tross for å være landets mest folkerike fylke, er systematisk utelatt fra tilskudd. Dette mønsteret gjentar seg over de siste ti årene, og det virker ikke tilfeldig. Utelukkelsen av Akershus framstår som irrasjonell, spesielt når kriteriene ikke ekskluderer festivaler basert på geografi. Den gjentatte underkjennelsen av Akershus utfordrer kulturpolitiske mål om å styrke kulturelle miljøer i hele landet. I løpet av denne utdelingen, med 245 vedtak inkludert flerårige tiltak, ble 368 millioner kroner fordelt.

Bærum Jazzfestival presenterte et program i 2023 som viser våre ambisjoner, og begrunnelsen for avslaget fremstår derfor som intet mindre enn urimelig. Vi argumenterte for vår unike tilnærming, en sammensmelting av dans og improvisasjonsmusikk, som tydelig gir oss en profil som skiller oss fra andre festivaler. Vi har vist vilje til å presentere store ensembler, presentere andre festivalers bestillingsverk og vise helt nye egenproduksjoner.

Jeg forstår kompleksiteten i beslutningsprosessene og at det å utøve kunstfaglig skjønn ikke kan baseres på enkeltelementer, men det er altså saksbehandleren selv som trekker frem geografi som en potensiell forklaring. Dette bekreftes av historiske tall. Jeg kan forstå behovet for å unngå overmetning, men det er like viktig å anerkjenne hvordan mangfold og kulturell rikdom kan vokse gjennom ulike festivalers tilstedeværelse også i Akershus.

Bærum Jazzfestival forsøker å tilføre noe unikt til jazzscenen, en kombinasjon av dans og improvisasjonsmusikk som har mottatt positiv respons fra kollegaer, publikum, presse og musikere. At vi ble valgt som arena for Norsk Jazzforums årlige festivalmøte indikerer at vår festival er en positiv tilvekst til jazzmiljøet. Med lokal, nasjonal og internasjonal betydning fungerer vi som et viktig kulturelt møtepunkt og har allerede blitt tatt opp som medlem av European Jazz Network.

Dersom geografi blir avgjørende for avslag til Bærum Jazzfestival, er det en risiko for at alle andre sjangere som allerede er representert i Oslo, også blir ekskludert. Dette er ikke en bærekraftig måte å forvalte felles midler på. Det er klart at det er rom for betydelig forbedring og ekstra blikk på utvikling av festivalfeltet i Akershus.

Mens administrasjonen fastholder regelverket om at Kulturrådets kunst- og kulturfaglige skjønn ikke kan ankes, nødvendiggjør situasjonen likevel en grundig undersøkelse av vurderingskriteriene som helhet. Er det en strategi å ekskludere Akershus basert på geografi, eller er det en vilkårlig beslutning fra administrasjonen? Disse spørsmålene må stilles og besvares.

Jeg ønsker med dette å understreke betydningen av å inkludere kulturrådets virkemidler i initiativer for festivalutvikling i vår region. Publikum bor her, kunstnere bor her. For å oppnå vellykkede og bærekraftige kulturprosjekter, er vi avhengige av støtten, ekspertisen og veiledningen som deres virkemiddelapparat kan tilby. Ved å samarbeide med Kulturdirektoratet kan vi dra nytte av deres omfattende kunnskap og ressursfordeling, noe som vil være avgjørende for at Bærum Jazzfestival skal kunne skape en dynamisk og mangfoldig kultursektor med betydning lokalt, regionalt og nasjonalt.

Jeg forholder meg til vurderingskriteriene, og kan ikke forstå at geografi skal bety noe negativt for oss – eller at vi ikke scorer svært godt på alle punkter:

– Egenart i kunstnerisk profil, programmering og formidling.

– Regional, nasjonal eller internasjonal betydning.

– Geografisk spredning av tilskuddsmidlene.

– Langsiktighet i medfinansiering fra fylke og kommune.

– Gjennomføringsevne, organisering, ressursutnyttelse, muligheter for egeninntjening, økonomisk soliditet og stabilitet.

– Honorarpolitikk og profesjonell honorering.

– Søknadens vektlegging av temaer som inkludering, kjønnsbalanse, tilgjengelighet og redusert miljøbelastning.

Takk for deres oppmerksomhet. Jeg forventer en grundig diskusjon og håper på deres engasjement for å rette opp i denne urettferdige praksisen som ikke gagner kunsten, musikerne eller publikum på noen som helst måte. Kanskje det ville være hensiktsmessig å invitere til en prat eller et møte for å eventuelt oppklare misforståelser eller presentere Bærum Jazzfestival bedre, dersom det var elementer i vår søknad som ikke var tydelige.

Med over 2,5 milliarder kroner som sannsynligvis vil bli delt ut til norske festivaler de neste 10 årene, er det uakseptabelt at bare 1,6 promille av disse midlene går til festivaler i Norges mest folkerike fylke.

Med vennlig hilsen

Kai Gustavsen | Festivalsjef og Kulturhussjef
+47 90639946
https://baerumjazzfestival.no/
www.baerumkulturhus.no

Informasjon/billetter: 815 11 777