Ditt navn: | Tone Slåke |
Tittel/stilling: | Leder Nasjonal kompetansetjeneste for traumatologi |
Velg kategori: | Innspill til kategorisering av kompetansetjenester |
Kompetanseoppbygging oppfatter vi som betegnelse på å bibringe noen «evnen til å klare en oppgave eller beherske et yrke i møte med komplekse krav, situasjoner og utfordringer. Man deler gjerne inn kompetanse i kunnskaper, holdninger og ferdigheter.» (no.wikipedia.org). Tverrgående fagfelt som traumatologi omfatter en stor gruppe helsepersonell med spesialferdigheter innen ulike felt, der det er samarbeid og synergi som gir resultat for pasientene. Alle disse gruppene har andre fagfelt parallelt med behandling av alvorlig skadde.
Opplæring vil kunne dekke helt avgrensede teknikker. For vårt fagfelt kan eksempelvis det å være i stand til å gjennomføre en blødningsstoppende operasjon på en pasient som holder på å blø seg i hjel være gjenstand for opplæring, og målet vil være nådd når fagpersonene i hele landet har denne ferdighet. Når nye kolleger kommer til, eller når nye teknikker utvikles oppstår det da et nytt opplæringsbehov, og målet vil derfor være dynamisk på samme måten som beskrevet for kompetanse ovenfor.