Ditt navn: | Siw A. Bratli |
Tittel/stilling: | Leder |
Velg kategori: | Innspill til kategorisering av kompetansetjenester |
Kategoriene som departementet foreslår framstår som tydelige og hensiktsmessige for flere av kompetansetjenestene. Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH) er imidlertid en av de tjenestene som omfatter et bredt fagområde og som ikke er relatert til et faglig avgrenset spesialisert behandlingsforløp i spesialisthelsetjenesten. Dersom tjenesten likevel skal plasseres i en av de to forslåtte kategoriene, vil kategori 2 (funksjon kompetanseoppbygging) være den mest nærliggende.
Å bygge og vedlikeholde kompetanse er et vedvarende arbeid, og innen lærings- og mestringsfeltet er dette arbeidet nå viktigere enn noen gang. Det er et stadig økende behov for å styrke helsekompetanse i befolkningen, noe som forutsetter kunnskap og ferdigheter hos helsepersonell og brukerrepresentanter. Kompetanse i helsepedagogikk og helsekommunikasjon er per i dag ikke tilstrekkelig ivaretatt verken i utdanningsløpene eller i praksisfeltet. Dette inkluderer kompetanseheving i brukermedvirkning. Etterspørsel etter kompetanseheving har videre økt på bakgrunn av sentrale føringer og et større ansvar for å gi støtte til læring og mestring, særlig i kommunene. En tidsramme på 10 år vil i denne sammenheng være lite hensiktsmessig.
I kategori 2 nevnes oppbygging av faglige nettverk og kvalitetsregistre som eksempler på oppgaver. NK LMH støtter at dette er oppgaver som bør være organisert ved en nasjonal enhet, men understreker at disse oppgavene vil kreve kontinuerlig oppfølging og ivaretakelse utover en tiårsperiode.
NK LMH mener videre at kompetansebygging og forskning henger uløselig sammen. Nettopp kombinasjonen av forskning og kompetansebygging gir det beste grunnlaget for kvalitetsutvikling.