Ditt navn: | Ørjan Samuelsen |
Tittel/stilling: | Forsker |
Velg kategori: | Innspill til styringssystemet for kompetansetjenester |
Innspillet omfatter både styringssystem og kategorisering av nasjonale kompetansetjenester.
Helsedirektoratet sin helhetlige gjennomgangen av nasjonale kompetansetjenester har avdekket utfordringer i forhold til etterlevelse av ordningen, innhold, organisering av tjenestene, dokumentasjon av effekt og styringssystemet som helhet. Med dette som bakgrunn er det foreslått nye kategorier for nasjonale kompetansetjenester innenfor dagens regelverk med en 5 eller 10-årig tidshorisont. Videre er det påpekt at noen tjenester driver innenfor et fagområde der det er en vedvarende faglig utfordring og dermed behov for videreføring i en mer permanent form (f. eks. som forskningsnettverk/senter, nasjonalt fagnettverk/funksjon eller kvalitetsregister). Disse er foreslått skal være utenfor styringssystemet for nasjonale tjenester. Noen tjenester har dessuten andre driftsoppgaver (f. eks. referansefunksjoner i laboratoriediagnostikk), som må ses i sammenheng med ordningen.
Kategorisering av tjenestene:
Vi støtter forslaget til en differensiert kategorisering av nasjonale kompetansetjenester. Det vil kunne bidra til et mer dynamisk styringssystem som bedre treffer behov for en mer prosjektorganisert oppbygging og spredning av spesialisert kompetanse i et hensiktsmessig tidsperspektiv tilpasset det aktuelle fagområdet.
Den foreslåtte tidsavgrensede kategoriseringen (5- og 10-årig) tar imidlertid ikke hensyn til ivaretakelse av nasjonale funksjoner som kan og bør videreføres som en mer langvarig løsning. Dette gjelder særskilte fagområder med vedvarende spesialiserte faglige utfordringer hvor det i et lite land vil være hensiktsmessig å ha et samlet miljø på et høyt faglig nivå. Her kan tjenesten fungere som et faglig nav ved å bygge opp, videreutvikle og spre spesialisert kompetanse som også understøtter og muliggjør desentraliserte tjenester.
Behovet for tjenester med et ikke-tidsavgrenset mandat og samordning av tjenester med overlappende krav og oppgaver:
Tjenester med et ikke-tidsavgrenset mandat kan med fordel etableres og evalueres innenfor et styringssystem slik at man får en samlet organisering av alle høyspesialiserte tjenester. I denne sammenheng er det relevant å påpeke at den helhetlige gjennomgangen viste til fagområder der det er etablert kompetansetjenester med ansvar og oppgaver som overlapper med andre nasjonale tjenester innordnet ulike styringssystem. Dette omfatter blant annet nasjonale referansefunksjoner i laboratoriemedisinsk diagnostikk der oppdraget til kompetansetjenesten og referanselaboratoriet har betydelige sammenfallende krav og oppgaver – å bygge opp og formidle kompetanse, gi vitenskapelig råd og støtte, samt delta i forskning og etablering av forskernettverk.
Tjenester med et ikke-tidsavgrenset mandat kan organiseres som «Nasjonale sentra for ….» med følgende primæroppgaver:
A. Kompetansebygging, – videreutvikling og -spredning
B. Spesialiserte referansefunksjoner
C. Fagutvikling og forskning i nasjonale/regionale fagnettverk
D. Registeransvar
Et nasjonalt senter i denne modellen vil avhengig av fagområde, formål og ressurser kunne utføre en eller flere av primæroppgavene (A-D).
Et samlet enhetlig system for høyspesialiserte tjenester vil kunne lede til en forenklet prosess i forhold til rapportering og faglig evaluering. I tillegg vil man og å unngå overlappende funksjoner i tjenester som rapporterer til ulike styringssystem. Dette muliggjør spesifikke fagrevisjoner fremfor større systemrevisjoner som ser helheten i funksjonen til det enkelte nasjonale senter/fagområde og ikke bare de enkeltfunksjoner som et senter har. Definerte fagrevisjoner vil gi et tydeligere faglig grunnlag for å kunne vurdere behovet for tjenesten.
Denne modellen ivaretar også muligheten til å differensiere og justere tidshorisont/funksjoner for tjenestene (5-årig, 10-årig eller en mer langsiktig funksjon). En etablert tjeneste bør gjennomgå en helhetlig spesifikk fagrevisjon etter en definert tidsperiode for å vurdere om funksjonen ivaretas på en tilfredsstillende måte og om tidshorisonten for tjenesten er hensiktsmessig.
Innspillet er forankret i referansegruppen for Nasjonal kompetansetjeneste for påvisning av antibiotikaresistens.