Ditt navn: | Lars Lien |
Tittel/stilling: | Leder |
Velg kategori: | Innspill til styringssystemet for kompetansetjenester |
Departementet/direktoratet bør se på de nasjonale kompetansetjenester, nasjonale kompetansesentra og regionale kompetansesentra som en samlet portefølje, og gi oppdrag og oppgaver knyttet opp til nasjonale mål og planer. De betjener i stor grad de samme tjenestene og har delvis /i varierende grad overlappende oppgaver.
Nasjonale kompetansetjenester består av virksomheter som er svært forskjellige både i innhold og omfang og med til dels ulike målgrupper. Vi anser det som lite formålstjenlig at så ulike virksomheter har felles regelverk og inngår i samme styringssystem. NKROP mener det vil være mer hensiktsmessig at styringssystemet var differensiert og bedre tilpasset oppgavens art. Men samtidig ser vi at det er forbedringer som kan gjøres med dagens styringssystem, og foreslår flg.:
• Oppdrag og prioritering bør bli tydeligere, og knyttes til store behov og vedvarende mangler i tjenestene.
• Styringssystemet bør innrettes mot utarbeidet strategi, kompetansesprednings– og virksomhetsplan og forankres i system- og fagrevisjon.
• Rapportering og dokumentasjon bør kobles til strategi, kompetansespredningsplan og virksomhetsplan og tilpasses oppdragets art og fagfeltets tjenestestruktur og sammensatthet.
• Det bør etableres en tettere styringsdialog med oppdragsgiver.
Det bør derfor vurderes om det ville være en fordel med en samlet styring fra eier (HOD/ Helsedirektorat) av de ulike kompetanseaktørene hvor mandat og oppgaver til nasjonale og regionale kompetansetjenester / kompetansesentra sees i sammenheng, blir tilpasset hverandre og inngår i en samlet plan. En samlet plan og om mulig felles styringsformer og finansiering vil både hver for seg og samlet sett bidra til mer samordning og målrettet bruk av disse kompetanseressursene.
Regionalt nettverk:
Kunnskap og kompetanseutvikling er et vedvarende krav innenfor alle fagfelt og bør være en pågående aktivitet som ikke ender opp i et bestemt endepunkt innenfor en gitt tidsramme. Kompetanse består av ulike typer kunnskap og har sjelden et lineært forløp.
Kompetanseoppbygging lar seg vanskelig overføre til et regionalt nettverk. All erfaring tilsier at et nettverk må ha et nav / knutepunkt som driver selve nettverket og er en pådriver og kan støtte opp under kompetanseutviklingen. Nasjonale kompetansetjenester kan gjennom å være et slikt nasjonalt nav også bidra til en mer likeverdig kompetansestatus i de ulike regionene og samle og dokumentere den samlede nasjonale kompetanse på feltet.
For bedre å kunne dokumentere oppbygging av regional kompetanse vil NK ROP foreslå at:
• Hvert NK beskriver hvordan regional kompetanse skal bygges opp og videreutvikles.
• Hvordan nettverk skal etableres og driftes, og hvilket mandat nettverket har, og hvilke oppgaver som skal foregå regionalt.
• Hvordan NKene vil følge (opp) utvikling på regionalt nivå.
• Alle punktene over må gjøres i tett samarbeid med de regionale aktørene.