Ditt navn: | Ingrid Bergliot Helland |
Tittel/stilling: | overlege, leder Nasjonal kompetansetjeneste for habilitering av barn med spise- og ernæringsvansker |
Velg kategori: | Innspill til styringssystemet for kompetansetjenester |
I Helsedirektoratets (HDir) femårsevaluering av nasjonale kompetansetjenester fra 2018 fremgår det at mange kompetansetjenester ikke har lykkes i å etablere egne kvalitetssystemer og systemer for å dokumentere effekten av arbeidet vi gjør. Vi kan være enig i at vi ikke har vært flinke nok til å skaffe oss kunnskap om hvordan dette skal gjøres. I tillegg har det vært mangelfull kommunikasjon mellom de ulike aktørene der kompetansetjenestene ikke har signalisert klart nok behov for støtte og opplæring i kvalitetsforbedringsarbeid og HDirs forventninger til tjenestene om å inneha en slik kompetanse. Dette anser vi som en felles utfordring og ansvar for de nasjonale tjenestene, helseforetakene, HDir og Helse- og omsorgsdepartementet (HOD).
Oppgavene til en kompetansetjeneste er å formidle ny kunnskap til lokale fagmiljø med forventning om at denne tas i bruk. Målet er at pasientene skal få et bedret behandlingstilbud. Nasjonal kompetansetjeneste for habilitering av barn med spise- og ernæringsvansker opplever at vi har manglende kompetanse til å vurdere hvilke endringer som trengs i dagens styringssystem overordnet sett, men vil fremheve noen områder med udekket behov.
Forenkling av styringssystemet Det rapporteringssystemet som til nå har vært benyttet, har vært formidlet i et byråkratisk språk som er vanskelig å forstå. Resultatet har blitt at kompetansetjenestene og HDir i liten grad har kommunisert. Det er behov for et godt definert, forståelig og anvendelige rammeverk.
Skolering De som arbeider i kompetansetjenestene har mye erfaring og stor kompetanse på sine fagfelt, men i mindre grad kunnskap om kvalitetsforbedringsarbeid. Ansatte i tjenestene trenger innsikt i forbedringsmetodikk slik at tjenestene klarer å finne målbare indikatorer som reflekterer kvaliteten på arbeidet vi utfører.
Målingssystemer Det finnes per i dag ikke noen god måte å rapportere faglig innhold og kvalitet i det arbeidet kompetansetjenestene utfører. Nasjonal kompetansetjeneste for habilitering av barn med spise- og ernæringsvansker har vært med å bygge opp kompetanse rundt spise- og ernæringsvansker hos barn i alle helseregioner. Vi arrangerer kurs, legger ut informasjonsmateriell på vår nettside, og har jevnlig kontakt med og veileder lokale spiseteam innenfor alle helseregioner. Vi har også ved flere anledninger kontaktet lokale barne-og barnehabiliterings-avdelinger og spurt om hvilket tilbud de har til pasientgruppen. Kvaliteten på arbeidet som gjøres vet vi derimot lite om. Det er derfor behov for å finne en god metode for å inkludere dette i målesystemene.