Designprofil
for FIN
Spørsmål angående bruk av profilen kan rettes til kommunikasjonsenheten i FIN v/ Kenneth Hætta: ken@fin.dep.no
DSS har overordnet ansvar for Designprogrammet for departementene og bistår Finansdepartementet med råd om korrekt bruk, utlevering av logoer og designelementer.
DSS kontaktes på 40000@dss.dep.no eller telefon: (222) 40 000.
FINs supplerende designprofil
FIN supplerende designprofil er kun for FIN. Den kan brukes ved behov på trykksaker og nettsider.
DESIGNELEMENTER
Det er utviklet designelementer for Finansdepartementet som er inspirert av grafer, fjellandskap og norsk natur. Formene reflekterer vekst, fordeling, likebehandling, handlekraft og pålitelighet.
Profilelement 1 finnes i 3 fargeversjoner; mørk blå, mellomblå og lys blå. Det skal hovedsakelig plasseres som et hjørneelement nederst til høyre i layout, men kan også beskjæres så lenge det støtter seg til høyre hjørne. De kan plasseres på alle tre fargene i hovedpaletten, men anbefalte kombinasjoner her. De kan også brukes i nedtonet variant hvis det er behov for et lettere uttrykk (50 % opasitet).
Profilelement 2 finnes i 3 fargeversjoner; mørk blå, mellomblå og lys blå.
Dette elementet har transparente «søyler», og er utviklet spesielt til
plassering over foto. Det skal plasseres nederst til høyre i layout og kan ha ulike størrelser. Størrelsen på elementet tilpasses bildet det er plassert over.
Til bruksfoto på f.eks. sosiale medier kan man bruke dette elementet i den minste
størrelsen. Det vil fungere som en god identifikasjon på at Finansdepartementet er avsender.
Profilelement 3 er utviklet til mer fleksibel og fri bruk i design og layout. Profilelementet har samme form som de øvrige, men består av åpne felt til å plassere bilder inn i. Det kan inneholde deler av hovedbildet med ulike utsnitt, en liten forskyvning, eller det kan inneholde flere ulike bilder der det skal kommuniseres et mer sammensatt budskap.
Størrelse og plassering kan varieres så lenge proporsjonene opprettholdes og det plasseres ut fra høyre hjørne.
I hovedregelen skal profilelementene plasseres etter følgende layoutprinsipp: hel bredde, halve bredde eller kvart bredde.
Dvs. at det kan plasseres så det dekker hele bredden, halve bredden eller kvarte bredden:
For å skape større variasjonsmuligheter kan det også tas utsnitt av profilelementene.
Her er eksempler på ulike utsnitt og av profilelementet, plassert på forskjellige formater.
Fotostil generelt
Foto er en viktig del av den visuelle profilen. Gjennom bevisst bildebruk skapes et helhetlig og profesjonelt uttrykk.
Det overordnede konseptet for bildebruk gjenspeiler Finansdepartementets fokus på både menneske og samfunn, mikro/makro og fokus på enkeltperson, kontra samfunnet (visualisert gjennom by, natur, omgivelser etc.) Det er to nivåer av bilder som skal benyttes for Finansdepartementet:
1. Profilerende bilder (profilfoto) – som dramatiserer rundt Finansdepartementets posisjon i samfunnet, fordeling og prioritering av midler til ulike sektorer og fokusområder.
2. Dokumentariske bilder (bruksfoto) – som dokumenterer Finansdepartementets daglige virksomhet og fokusområder, f.eks. arbeidsliv, aktiviteter, hendelser etc.
Profilfoto
Disse bildene brukes i generelle sammenhenger der departementet skal profileres på et overordnet nivå.
Profilfoto er utvalgte bilder fra fotograf eller bildebaser, som følger retningslinjene for foto og harmonerer med profilelementene.
Stikkord for profilfoto
• Generelle, overordnede og beskrivende bilder, for en bred målgruppe
• Klare blå- og grønntoner i bildene
• Rent, lyst og kontrastfullt uttrykk
• Lite bakgrunnsstøy
• Viser norsk natur og kulturlandskap, infrastruktur, samferdsel og velferd.
• Viser mennesker og arbeidslivet, industri, utdanning, næringsliv, helse, forsvar, – offentlig- privat sektor
• Har gjerne spisse eller buede former som refererer til grafer, kurver osv.
• Motivet er iøynefallende og står tydelig ut fra bakgrunnen
Retningslinjer for profilfoto
For profilerende bilder, er det definert en bildestil som har et rent og nordisk uttrykk, uten for mye bakgrunnsstøy. I bildene benyttes hovedsakelig blå- og grønntoner, gjerne med fjelltopper, linjer og kurver, som bidrar til å knytte bildene tettere opp mot de grafiske profilelementene. Bilder av omgivelser kan ha fugleperspektiv for å reflektere det overordnete fokuset Finansdepartementet har.
Bilder av mennesker bør ha en naturlig og deltagende synsvinkel og vise mennesker i aktivitet og samspill. De kan også benyttes i svart/hvitt for å generalisere motivene og tone ned uttrykket på kommunikasjonsflater som benytter mange bilder.
EKSEMPEL PROFILFOTO
Bruksfoto
Disse bildene benyttes på SoMe og nett og andre relevante kanaler.
Stikkord for bruksfoto
• Bruksbildene kan være i svart/hvitt eller farger.
• Situasjonsbetingede, etter behov for å vise en konkret situasjon, rettet mot en spisset målgruppe
• Gjerne bruk av svart/hvitt, men ellers samme føringer som for profilbildene – så langt det er mulig
Retningslinjer for bruksfoto
Bruksfoto er bilder som dokumenterer Finansdepartementets daglige virksomhet og fokusområder, f.eks. arbeidsliv, aktiviteter, hendelser etc. Disse bildene kommer fra mange ulike kilder, og man har ikke i samme grad kontroll på uttrykk og vinkling. Bildeutvalget og beskjæringen blir derfor viktig og kan i den grad det er mulig følge retningslinjene for profilerende bilder.
EKSEMPEL BRUKSFOTO
Finansdepartementet kommuniserer ofte ved hjelp av informasjonsgrafikk. Ikoner, figurer og informasjonsgrafiske fremstillinger kan være inspirert av uttrykket i profilelementene og bør utformes i et formmessig helhetlig uttrykk. Fargene i hovedpaletten bør benyttes. Det samme gjelder layoutelementer som piler, streker og uthevet tekst/tall.
FARGER
Det er utviklet en fargepalett for Finansdepartementet som supplerer basisfargene i departementenes designprogram. Den skal bidra til å identifisere Finansdepartementet og tydeliggjøre departementets egenart.
Hovedfarger
Hovedfargene skal brukes på alt offisielt materiell fra Finansdepartementet. Disse kan kombineres fritt så lenge kontrast og helhet opprettholdes, og de kan brukes som raster i prosenten
Den røde kontrastfargen skal først og fremst brukes på detaljer, f.eks. titler, figurer og grafer, mens den grå støttefargen kan brukes på større nøytrale fargeflater og bakgrunner, bla. som bakgrunn til diagrammer.
RGB: 24/28/98 | CMYK: 100/95/5/40 | HEX: #181c62 | Pantone 2758 C
RGB: 65/86/166 | CMYK: 85/75/0/0 | HEX: #4156a6 | Pantone 7455 C
RGB: 91/145/204 | CMYK: 65/35/0/0 | HEX: #5b91cc | Pantone 659 C
RGB: 241/93/97 | CMYK: 0/79/55/0 | HEX: #f15d61 | Pantone 178C
RGB: 237/237/238 | CMYK: 0/0/0/7 | HEX: #ededee | Pantone: 7541 C
Tilleggsfarger
Tilleggsfargene skal supplere hovedfargene der det er behov for et større fargespekter, primært i diagrammer med mange verdier og informasjonsgrafikk der man ønsker kontrast til hovedpaletten.
RGB: 151/73/156 | CMYK: 46/85/0/0 | HEX: #97499c | Pantone Purple C
RGB: 0/130/134 | CMYK: 86/31/46/6 | HEX: #008286 | Pantone 562 C
RGB: 96/195/173 | CMYK: 60/0/40/0 | HEX: #60c3ad | Pantone 338 C
RGB: 255/225/79 | CMYK: 0/10/80/0 | HEX: #ffdf4f | Pantone 113 C
De tre blåfargene kan brukes med lik vekting, gjerne to av gangen. Fargene i hovedpaletten skal dominere det visuelle uttrykket på offisiell kommunikasjon fra Finansdepartementet.
DIAGRAMMER
Diagrammer skal i hovedsak plasseres på lyst grått felt (7 % sort).
Figurnummer og overskrift skal plasseres over feltet. Figurtittel skal plasseres over grafen i det grå feltet. Note og bilde skal plasseres under diagrammet i det grå feltet. I trykte dokumenter der det er paneler med flere diagrammer, skal note og kilde plasseres utenfor det grå feltet under alle diagrammene.
Det skal være verdiakser på begge sider av diagrammet med tickmarks som peker innover mot grafen. X-aksen skal ikke ha tickmarks.
RAMMER OG BAKGRUNN
Verdiakser: tall på begge sider med tickmarks som peker inn mot figuren. Ikke tickmarks på x-akse.
Strektykkelse: 0,25 pt, sort
Bakgrunnsfelt: Lys grå, (7 % sort)
Tegnforklaring: plasseres under eller til høyre for graf avhengig av grid og diagrambredde.
Linje i linjediagrammer: 1,5 pt, avrundet
TEKST I DIAGRAMMER
Overskrift: Open Sans Regular 13/16 pt
Figurtittel: Open Sans Semibold: 9/12 pt
Tall, tegnforklaring, kilde og noter: Open Sans Regular 8/11 pt
All tekst i 100 % sort
Diagrammene kan plasseres innenfor et grid på 1, 2 eller 3 spalter. På stående formater er det naturlig å bruke 1-, eller 2-spaltet grid, og i liggende formater og presentasjoner kan både 1, 2 og 3 spalter benyttes.
Tegnforklaringen skal ligge under diagrammet der det er plass (og der diagrammet fyller hele spalten), men kan også ligge til høyre for diagrammet der det benyttes 2- eller 3- spaltet grid.
1-SPALTE GRID
2-SPALTER GRID
3-SPALTER GRID
Disse fargene ligger forhåndsdefinert i Officemalene til Finansdepartementet. Denne fargerekkefølgen anbefales generelt til diagrammer. Det må forøvrig gjøres tilpasninger til det enkelte diagram for å oppnå best mulig lesbarhet og kontrast på henholdsvis linjediagrammer, kakediagrammer og søylediagrammer, se anbefalt rekkefølge under egne faner.
På søylediagrammer er det viktig at det er god kontrast mellom fargene på søyler
med mange verdier. Der det er søyle- og linjediagram i kombinasjon skal søylene
være lyse og streken i en mørk eller kontrasterende farge.
På kakediagrammer er det viktig at det er god kontrast mellom fargene slik at lesbarheten blir så god som mulig. Tallene skal plasseres utenfor kaken og tegnforklaringen gjengis med farge under eller til høyre for diagrammet.
MALER
Profilelementene kan enten benyttes på rene fargeflater eller plasseres over foto. For å oppnå et mer unikt og illustrativt uttrykk kan foto plasseres inn i profilelement 3 og forskyves eller deles i utsnitt. Når det skal velges foto til omslag er det viktig å følge retningslinjene for FINs fotostil.
Ta kontakt med Design og publisering for utforming og produksjon
INNMAT
På innmaten kan profilelementene benyttes på f.eks. kapittelsider, i toppfelt eller illustrasjoner. Fargepaletten skal benyttes aktivt i titler, tekstbokser, diagrammer, figurer og tabeller. Layout, tekststørrelser og maler skal forøvrig følge retningslinjene i overordnet designprogram for departementene.
Når temaet skal fremheves, gis bildefeltet stor plass. Forsiden kan ha utfallende bilde eller logofelt i fortrinnsvis hvit eller en av blåfargene i hovedpaletten.
Logoplassering er fast, plassering av profilelementer og tekst kan variere.
Ta kontakt med Design og publisering for utforming og produksjon
På disse publikasjonene brukes formell logo og oppsettet er gitt. Profilelementene plasseres på forsideflaten eller forsidebildet. Størrelse og utsnitt kan variere.
Utgivelse og utforming av proposisjoner og meldinger administreres av Teknisk redaksjon. Utgivelse og utforming av særtrykk administreres av DepMedia.
Eksempler på på bruk av den supplerende designprofilen på roll-ups.
Ta kontakt med DepMedia for produksjon.
Eksempler på bruk av den supplerende designprofilen på konferanse- og profilmateriell.
Ta kontakt med Design og publisering for produksjon
Av sikkerhetsgrunner, anbefales det ikke å trykke logo på giveaways som bærenett, paraplyer mm
FINs supplerende designprofil ble utviklet i 2018 av Anagram.
Designprofilen skal bidra til å gi Finansdepartementet en tydelig identitet og samle kommunikasjonen i et helhetlig uttrykk som er lett gjenkjennelig.
Overordnet benytter Finansdepartementet seg av Designprogram for departementene. Den supplerende designprofilen skal forholde seg til den til enhver tid gjeldende overordnede departementsprofilen.
Den supplerende designprofilen er strategisk forankret i Finansdepartementets verdier, oppgaver, ansvarsområder, mål og målgrupper. Den skal visualisere et kunnskapsbasert, etterrettelig, tydelig og tilgjengelig departement.
I tillegg skal profilen synliggjøre og styrke bildet av departementet som pålitelig, rettferdig, handlekraftig og åpent med autoritet.
Designprofilen er enkel og fleksibel i bruk, og kan tilpasses ulike digitale og trykte publiseringsflater nå og i fremtiden.
PRINSIPPER
Profilelementene er utformet slik at de har stor fleksibilitet og mulighet for tilpasning og videreutvikling innenfor eksisterende og nye kommunikasjonsflater. Det er store variasjonsmuligheter, men det er viktig at profilen brukes konsekvent for å bygge en tydelig og gjenkjennelig identitet. Profilen skal også kunne tilpasses de ulike formalitetsnivåene Finansdepartementet kommuniserer på.
Designprofilen består av farger, profilelementer, bildestil, diagrammer, layoutprinsipper og eksempler på bruk av elementene på aktuelle flater.
Profilen er implementert i Powerpoint-maler, publikasjonsmaler, diagrammer, presentasjons-og profileringsartikler slik at den kan benyttes konsekvent av hele departementet.
Denne designmanualen inneholder en oversikt over profilelementene og retningslinjer for bruk på ulike flater og formater. Eksemplene er til inspirasjon for videre bruk av profilen når den skal forvaltes i departementet og hos eksterne leverandører.