Digitaliseringen skyter fart og gir oss store muligheter til å skape verdier, fjerne unødig administrasjon og forenkle hverdagen for innbyggere og næringsliv. Ifølge the Digital Economy and Society Index ligger Norden i tetsjiktet på digitalisering i Europa. Innbyggerne våre er digitale, næringslivet og det offentlige ligger langt fremme i å tilby tjenester på nett, og vi har mye til felles politisk og kulturelt. Dette vil vi utnytte, sier statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet Paul Chaffey i et innlegg i Computerworld. – Et tettere samarbeid skal gi bedre tjenester til innbyggere på tvers av landegrensene og skape flere av de nye jobbene. Målet er at Norden og Baltikum blir én kraftfull digital region, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.

På ministerkonferansen Digital North i Oslo 25. april ble de nordiske og baltiske ministrene med ansvar for digitalisering samlet for første gang. Der vedtok de en erklæring som danner grunnlag for samarbeidet.

På konferansen fikk de også en presentasjon av The Organisation for Economic Co-operation and Development/OECD sine foreløpige funn fra sin gjennomgang av digitaliseringen av offentlig sektor i Norge. De vurderer Norge som et av de landene i Europa og OECD som har kommet lengst i digitaliseringsprosessen. Norge får ros for sin mangeårige innsats. Den har bidratt til bedre offentlige tjenester som i større grad setter brukeren i sentrum, økt digital kompetanse i befolkningen og et konkurransedyktig næringsliv. Men Norge må jobbe for å beholde den ledende posisjonen. OECD peker på at samordningen på tvers av statlige sektorer og mellom stat og kommune må styrkes. De mener kost-nytte analyser bør brukes på en mer grundig og omfattende måte, slik at det kan bidra til en bedre koordinering og prioritering av digitaliseringsprosjekter i offentlig sektor. Samtidig anbefaler de å ha en oversikt over prosjekter under planlegging og utvikling i offentlig sektor, for å sikre bedre koordinering og deling av kunnskap og erfaring på tvers av virksomheter. OECD understreker også behovet for tydelige roller blant aktørene med styringsansvar på digitaliseringsområdet.

OECD peker også på et utviklingspotensial når det gjelder brukermedvirkning. I Norge fanges ofte brukerperspektivene opp gjennom undersøkelser, ikke gjennom direkte involvering av brukere når tjenestene lages og leveres. OECD mener brukerne bør være pådrivere for hvordan offentlig sektor lager og leverer tjenester som møter behovene til befolkningen. Det krever at virksomhetene involvere brukerne på en mer systematisk måte.

Mer informasjon om samarbeidet mellom Norden og Baltikum:
Norden og Baltikum skal samarbeide om digitalisering (regjeringen.no)

Norden + Baltikum = sant (Computerworld.no)


Trenger du hjelp med digitaliseringen?
Digitaliseringsrådet hjelper statlige virksomheter i å lykkes med digitaliseringsprosjekter. Ta kontakt hvis du ønsker hjelpe til å lykkes med ditt digitaliseringsprosjekt!

Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) tilbyr et kompetansetiltak i strategisk IKT-kompetanse for departementenes ledergruppe og virksomhetslederne i underliggende virksomheter. Mange har allerede gjennomført, og regjeringen har som mål at alle departementene skal ha gjennomført kompetansetiltaket innen 2017. Ta kontakt med Difi hvis du vil vite mer om strategisk IKT-kompetanse for toppledere!

Universitet i Oslo tilbyr seminar for ledergrupper om strategisk IT-forståelse for ledere. Seminaret kan tilpasses etter behov med varighet på 1, 2 ½ eller 5 dager. Klikk her hvis du ønsker mer informasjon om tilbudet!