For å møte fremtidens utfordringer må vi fornye, forenkle og forbedre offentlig sektor. Skal vi få det til, må vi skape en kultur for kontinuerlig forbedring. En kultur hvor det stilles spørsmål ved etablerte rutiner og regler og om vi oppnår de resultatene vi ønsker. Mye er gjort, og det har Kommunal- og moderniseringsdepartementet oppsummert i et eget hefte «Offentlig sektor fornyes, forenkles og forbedres». Men vi er ikke i mål, og statlige ledere er nøkkelpersoner i dette arbeidet. Derfor var kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner tydelig når han på topplederkonferansen 13. april fortalte hvilke utfordringer regjeringen har til topplederne i staten.

  1. Fortsett å bygge tillit – ivareta det beste i norsk forvaltningstradisjon
  2. Vær opptatt av brukerne
  3. Fortsett jakten på tidstyver
  4. Engasjer deg i arbeidsgiverpolitikken
  5. Vis gjennomføringskraft når beslutninger skal iverksettes
  6. Ta ansvar for å se fremover – ressursene må utnyttes bedre

Kommunal- og moderniseringsdepartementets ferskeste bidrag til å bistå topplederen i deres fornyingsarbeid er ny arbeidsgiverstrategi for staten som også ble lansert på topplederkonferansen. Målsettingen er at staten skal være en moderne og attraktiv arbeidsgiver som klarer å rekruttere, utvikle og beholde kompetente medarbeidere som hver dag går på jobb for samfunnet. Viktige grep for å nå dette målet er å gi virksomhetene større innflytelse på arbeidsgiverpolitikken og å støtte virksomhetene bedre på dette området.

I tillegg til de menneskelige ressursene byr teknologien på muligheter for å fornye, forenkle og forbedre offentlige tjenester, og i dag legger kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner sammen med og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen frem ny stortingsmelding om IKT- og ekom-politikken «Digital agenda for Norge». Meldingen forteller hvordan regjeringen vil benytte IKT til å skape en enklere hverdag for innbyggere, næringsliv og ansatte i offentlig sektor.