Skal staten klare å løse de utfordringene den står ovenfor trenger den kompetente medarbeidere.  Målsettingen er derfor at staten skal være en moderne og attraktiv arbeidsgiver som klarer å rekruttere, utvikle og beholde kompetente medarbeidere som hver dag går på jobb for samfunnet. Medarbeiderundersøkelsen i staten er et viktig kunnskapsgrunnlag for den videre utviklingen av ledelse og personalpolitikk i staten. Nå har Difi publisert resultatene for 2016. I årets undersøkelse er det også innhentet kunnskap som er nyttig for gjennomføring og utvikling av program for bedre styring og ledelse i staten. 

Resultatene av medarbeiderundersøkelsen 2016 viser at staten generelt fremstår som en god arbeidsgiver. Jobbengasjementet er høyt i hele staten, og de ansattes utviklingsmuligheter på jobb er statens gull. Men staten har også et forbedringspotensial. Her er en kort oppsummering av funnene:

  • Resultatene viser i hovedsak en positiv utvikling
  • Jobbengasjementet er høyt og viktig for staten
  • Lederstilen må bli mer styrende (målorientert) i tillegg til støttende – det påvirker opplevd gjennomføringsevne
  • Ledelse av ledere må bli viktigere
  • Endringskompetansen bør styrkes
  • Det ligger et uutnyttet potensiale i digitalisering

Klikk her hvis du vil lese mer om medarbeiderundersøkelsen i staten 2016.