Innspill fra kommunesamarbeidet O6 ved ordførerne
Innspill fra kommunesamarbeidet O6 til Kommunekommisjonen
Kommunesamarbeidet O6 består av Alta, Tromsø, Harstad, Narvik Bodø og Rana.
Vi vil takke for muligheten til innspill og vil gjerne gi et bidrag til tidlig fase av utredningsarbeidet:
Vårt innspill handler først og fremst om å styrke det lokale selvstyret samt redusere unødvendig statlig detaljstyring som bidrar til økte kostnader for kommunene. Våre innspill er basert på erfaringer fra seks kommuner i nord, men vi antar dette er relevant for alle kommuner. Innspillene er som følger:
Husbanken:
Tiltak 1: Endring/fjerning av Husbankens arealkrav på 110 kvm pr pasient for at kommuner skal få tilskudd ved bygging av sykehjem. Her bør det ikke stilles et så strengt krav, men forutsette et totalareal pr pasient på 50-70 kvm (som er snitt arealet i Finland/Sverige). Ved en antatt byggepris på for eksempel 55-75.000 pt kvadratmeter utgjør dette betydelige beløp.
Tiltak 2: Det trengs også mer fleksible regler for bygging av bofellesskap for unge funksjonshemmede (som har BPA). F.eks. kunne Bodø bygd 8-10 leiligheter med en 24/7 vaktordning, men basert på en skjønnsmessig vurdering aksepterte Husbanken kun 6 leiligheter. Dette medførte betydelig høyere kostnader for kommunen OG dårligere tilbud for flere som ikke har fått et slikt tilbud. Konsekvensen av dette er at flere som har behov for slike boløsninger må vente lengre på å få bolig, med belastningen det medfører for dem selv og sine pårørende.
Tiltak 3: Kommunene ønsker at Husbanken gjeninnfører tilskudd til utleieboliger, som ble avviklet i forbindelse med statsbudsjettet i 2024. Om tilskuddet gjeninnføres kan kommunen bygge flere boliger til utleieformål for grupper som er vanskeligstilte.
Tilskuddet bør særlig rettes mot rimelige utleieboliger for vanskeligstilte på boligmarkedet, herunder:
- Personer med rus- og psykiske helseutfordringer
- Flyktninger og andre nyankomne innvandrere.
- Eldre og andre personer (for eksempel personer med psykisk utviklingshemning), som har behov for tilpasset bolig og helse- og omsorgstjenester, men som ikke har behov for heldøgns bemannet omsorgsbolig
Formålet er å forebygge bostedsløshet og redusere kommunens behov for dyre midlertidige botilbud. Kommunen ønsker at tidligere tilskuddsordning via Husbanken gjeninnføres for å muliggjøre investering i et mer variert boligtilbud.
Tiltak 4: Fjerne krav om heldøgns omsorg for å få Investeringstilskudd ved utbygging av boliger. Gjeldende krav er tilknyttet antall boenheter og samling av ulike målgrupper, fordyrer og kompliserer utbygging av boliger. I tillegg gir det driftsmessige utfordringer ift bærekraftig og optimal bruk av kompetanse og ressurser.
Dette kravet strider mot målsetningen om at innbyggerne skal klare seg lengst mulig i egen bolig. Kommunene yter dessuten flere tjenester via ulike digitale løsninger, som tar ned behovet for stedlig bemanning. Dette medfører likevel kostnader for kommunene med anskaffelse og drift av teknologien.
Tiltak 5: Tiltakene i Eldreboligprogrammet bør bli mer konkrete og understøttes med finansiering til kommunene som skal følge opp tiltakene. Uten økonomisk støtte og tydelige nasjonale rammer, blir Eldreboligprogrammet lite forpliktende og vanskelig å realisere lokalt. Et konkret eksempel er utbygging av boliger for eldre som understøtter målet om å bo og klare seg selv lengst mulig i egen bolig.
Offentlige anskaffelser:
Tiltak1: Kommunen har betydelige kostnader knyttet til offentlige anskaffelser. Mye av dette kunne vært løst gjennom å endre terskelkravet i Lov om offentlige anskaffelser fra 100.000, – til f.eks. 2,0-2,5 MNOK. Dette vil gi betydelige forenklinger, besparelser og redusert byråkrati for kommunene. Vi anslår at Bodø Kommune bruker minst ca 20 millioner i året på advokater/konsulenter for å forsøke å unngå å gjøre feil med påfølgende rettssaker/tvister.
Tiltak 2: Det bør utvikles en nasjonal modul/byggesettsløsning for sykehjem for å redusere kostnadene ved bygging og planlegging i kommunene.
Plan- og bygningsloven / Byggesøknader:
Tiltak 1: PBLs paragraf 19-2 bør endres for å sikre en økt reell lokal selvråderett og mindre innsigelser fra Statsforvalter. Når for eksempel restaurant EGON i småbåthavna i Bodø får problemer med bygging av en pergola utenfor restauranten illustrerer dette at PBL er blitt for firkantet OG den lokale selvråderetten med lokale vurderinger er tilsidesatt.
Med hilsen kommunesamarbeidet O6 ved ordførerne
Odd Emil Ingebrigtsen, Bodø
Else Marie Stenhaug, Harstad
Jan Martin Rishaug, Alta
Geir Waage, Rana
Rune Edvardsen, Narvik
Gunnar Wilhelmsen, Tromsø