Innspill

Innspill fra Hanne Hellevik

Jeg viser til Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sin områdegjennomgang for økt rammestyring av kommunene.

I mandatet heter det at formålet er at: Områdegjennomgangen skal gi kunnskap om det samlede omfanget av statlig økonomisk og juridisk styring overfor kommunene og hvilke konsekvenser dette har for kostnads- og prioriteringseffektivitet, kommunalt handlingsrom og kvalitet i tjenestene i et helhetlig perspektiv. Områdegjennomgangen skal gi konkrete forslag til tiltak som kan gi mer effektiv ressursbruk i kommunene, og økt lokal handlefrihet gjennom økt rammestyring og redusert omfang av detaljstyring.

I DFØ-rapport 2024:10 «Statlig styring av kommunene. Kartlegging av virkemiddelbruk og konsekvenser på fire områder» svarer DFØ ut fase 1 av områdegjennomgangen og kartlegger omfanget av og begrunnelsen for statlig styring av kommunene, samt hvilke konsekvenser statens styring har for tjenestekvalitet, lokalt handlingsrom og lokaldemokrati. DFØ-rapport 2024:11 «Hvordan styrer staten kommunene? En vurdering av normer og krav som binder personellressurser i kommunene» svarer ut fase 2 av områdegjennomgangen og utreder forslag til tiltak for å redusere omfanget av uforholdsmessig detaljstyring av kommunene.

DFØ anbefaler at: Det bør vurderes å innføre såkalt solnedgangslovgivning/-klausuler, altså at alle særlover og forskrifter har en utløpsdato. Dersom loven eller forskriften skal videreføres, må hhv. Stortinget eller departementet ta aktivt stilling til dette, fortrinnsvis på bakgrunn av en evaluering av effekten av regelverket. Departementene bør bli flinkere til å evaluere effekten av lovkrav som innføres, og fjerne krav og rettigheter som ikke bidrar til bedre måloppnåelse.
Videre anbefaler DFØ at solnedgangslovgivning er et mulig tiltak som bør vurderes nærmere, da dette, i tråd med mandatet, ikke ble utredet i forbindelse med områdegjennomgangen.

I forlengelsen av DFØs anbefalinger om vurderinger av mulighetene for solnedgangslovgivning og etablering av gode og enkle rutiner for å evaluere effekten av lovkrav som er innført, viser jeg til arbeidet som er gjort de siste 15 årene knyttet til næringslivets administrative kostnader/byrder og opprettelsen av Regelrådet.

Regjeringen igangsatte et omfattende forenklingsarbeid for å redusere næringslivets administrative byrder ved etterlevelse av informasjonskrav i lover og forskrifter. Det ble gjort en basismåling som viste omfanget av og kostnadene knyttet til næringslivets etterlevelse av informasjonskravene i lover og forskrifter. Det ble innført konkrete mål på reduksjon av næringslivets administrative kostnader. Senere ble Regelrådet opprettet som en del av regjeringens forenklingsarbeid for næringslivet. Regelrådet har, inntil det blir avviklet fra og med 1. mars 2026, som oppgave å bidra til at næringslivet ikke påføres unødvendige byrder gjennom nytt eller endret regelverk. Dette gjøres ved å utarbeide uttalelser til forslag til nytt eller endret regelverk, gi veiledning til forvaltningen om utarbeidelse av konsekvensvurderinger, og følge og bidra til den faglige utviklingen nasjonalt og internasjonalt.

Kartleggingen av næringslivets administrative kostnader som ble gjennomført i perioden 2006-2010, var omfattende og manuell. Med dagens automatiserte løsninger og bruk av kunstig intelligens (KI), er det rimelig å anta at en tilsvarende kartlegging av statlig styring av kommunesektoren kan gjennomføres langt enklere og mer effektivt. En systematisk kartlegging av alle lover og forskrifter som gjelder for kommunene vil være av stor betydning for å overvåke og måle utviklingen i omfanget av disse regelverkene.

Videre ser jeg for meg en funksjon som ligner på Regelrådet, men med utstrakt bruk av KI. Denne funksjonen kan utføre en enkel sjekk og etter hvert kanskje utføre utredninger av konsekvensene av forslag til nytt regelverk, inkludert blant annet samfunnsøkonomiske analyser og forslag til andre tiltak som kan bidra til å nå målene. På denne måten vil man kunne jobbe mer effektivt med vurdering av nytt eller endret lovverk.

Vedlegg: .