Innspill

Innspill fra Tonje Brustuen

Den usynlige kostnaden av lave digitale ferdigheter

Det pågår mye godt arbeid med digitalisering i kommunesektoren, men et grunnleggende premiss har fortsatt for lav prioritet: de ansattes digitale ferdigheter. Dette er ikke et «mykt» tema, men en økonomisk og organisatorisk nøkkelvariabel.

Uten målrettet og systematisk innsats her, vil gevinster fra digitalisering fortsette å lekke ut i det stille – som tapt tid, frustrasjon og lavere kvalitet i tjenestene.

En kjent utfordring – men med økende kostnad
Kommunene har lenge visst at digital kompetanse varierer. Likevel går utviklingen sakte. Manglende opplæring i grunnleggende digitale kontorverktøy gir fortsatt store forskjeller i arbeidsmåter og produktivitet.

Konsekvensen er en systematisk effektivitetssvikt som i praksis utgjør et betydelig årsverkstap. Selv små tidslekkasjer – femten minutter per ansatt per dag – kan tilsvare over 1400 årsverk bare i Oslo kommune. Dette er reelle, men usynlige, kostnader – et effektivitetstap som ikke ville blitt akseptert dersom det handlet om andre typer ressurslekkasjer.

Det handler ikke om avansert teknologi
Dette er ikke et spørsmål om kunstig intelligens, robotikk eller nye plattformer. Det handler om å beherske verktøyene man allerede har – den digitale grunnmuren i kommunenes daglige drift. Små, målrettede løft i grunnleggende ferdigheter gir rask og målbar effekt: mindre tid brukt på å lete etter dokumenter, færre feil, bedre samarbeid og økt mestringsfølelse.

Likevel forblir området underprioritert. Ingen eier ansvaret for å sikre kvalitet i grunnleggende digital kompetanse, slik man har for HMS eller sikkerhet. Resultatet er fragmentert læring, ulik praksis og store interne forskjeller i produktivitet og trivsel.

Den menneskelige faktoren
Den økonomiske kostnaden ledsages av en menneskelig: stress, lav mestring og opplevelse av å ikke henge med. Dette påvirker arbeidsmiljø, motivasjon og sykefravær. Når ansatte må bruke energi på å «kjempe mot systemet» i stedet for å bruke det, går det både utover effektiviteten og trivselen.

Kommunal digitalisering vil ikke lykkes uten å ta dette på alvor. Grunnleggende ferdigheter er ikke et individuelt ansvar – det er en del av infrastrukturen.

For å sikre varig gevinstrealisering i digitaliseringsarbeidet må dette settes først i køen:

1. Erkjenn digitale ferdigheter som en økonomisk og styringsmessig faktor.
Tap av arbeidstid grunnet lav digital kompetanse må synliggjøres, måles og følges opp som en del av effektiviseringsarbeidet.

2. Etabler nasjonale standarder for grunnleggende digital opplæring.
Grunnleggende digitale ferdigheter bør være obligatorisk på linje med HMS-opplæring. Det bør utvikles felles maler, e-læringspakker og sertifiseringer for kommunal sektor.

3. Knytt digitalisering tettere til arbeidsmiljøarbeidet.
Psykososial belastning som følge av lav digital mestring må inngå i risikovurderinger og i oppfølging av arbeidsmiljøet. Opplæring, støtte og tilrettelegging må være en del av arbeidsgivers plikt.

Så lenge grunnleggende ferdigheter tas for gitt, vil den offentlige sektoren fortsette å tape store ressurser i skjulte transaksjonskostnader – og mange ansatte vil fortsette å føle seg utilstrekkelige i møte med verktøyene som var ment å gjøre jobben enklere.

Vedlegg: .