Innspill fra Heidi Jordbakke
Lærernormen må reformeres!
-pedagognormen gjør at det blir færre fagarbeidere og assistenter og mindre voksentid per barn.
Årsak:
-Den er ikke konsekvensutredet slik som en lovendring vanligvis er, men kom i stand etter et budsjettforlik i stortinget.
Den kostet i 2018 1,5 milliarder kroner. Regner med at det er betydelig mer nå per år.
-Det er unødvendig med 2 lærere med master på 16 elever i 1. – 4. klasse og 21 elever i 5. – 7. klasse.
-En lærer med master og 16 års ansiennitet tjener 119.300 mer enn en lærer med 4 års universitetsutdannelse og 16 års ansiennitet. Kostnaden for kommunen blir vesentlig høyere fordi sosiale kostnader (pensjon etc.) må plusses på.
Den sosiale kompetansen (miljøterapeuter/miljøveiledere/fagarbeidere) blir skjøvet ut av skolen fordi alle pengene går til lærere med master i tillegg. Kommunene har ikke råd til begge deler.
-Barn med utfordringer snakker ofte ikke «samme språk» som de med master.
Lærere har tatt masteren for å undervise og har kompetanse på det – ikke å hjelpe til med å gjøre barna/klassen i stand til å motta lærdom (sosial kompetanse).
Det er ikke lenger noen som kan forebygge og håndtere uønskede situasjoner i klasserommet.
-De lærerne jeg snakker med (bortsett fra tillitsvalgte i Utdanningsforbundet) er tydelige på at de savner fagarbeideren i klasserommet og at det går ut over kvaliteten på undervisningen at de ikke er der lenger.
-Gratis kjernetid ble innført uten krav til økt bemannings norm. Sykefraværet skytes i lufta på bakgrunn av dette, de ansatte blir utslitte! Flere barn krever flere voksne!
-Barn med særskilte behov med vedtak som ikke medfølger elever til SFO må forholde seg til flere andre barn og preges. Det går på bekostning av kvalitet og utgjør risiko. Dette er en svak skolepolitikk, dårlig organisering og infrastruktur. SFO regnes ikke som undervisning, likevel skal det følges opp med en rammeplan som tilsier annet i form av å gjennomføre aktiviteter, både pedagogiske og upedagogiske.
-Det er stupende søkertall til barne og ungdomsarbeider utdanning. Dette er alvorlig for helse- og oppvekst sektoren og vil føre til stor mangel og behov.
-Kompetanseheving gir foreløpig ikke krav på uttelling i lønn noe som gjør det lite attraktivt eller meningsfult.
-Mangel på øremerking av midler til SFO fører til dragsug i kommunen. Det er en kamp om begrensede ressurser som går på bekostning av barna som trenger det mest.
Vi krever nok folk på jobben,- FOR BARNAS SKYLD!
Vedlegg: .