Innspill fra Anne Lene Nordås
• Den sosiale kompetansen (miljøterapeuter/miljøveiledere/fagarbeidere) blir skjøvet ut av skolen fordi alle pengene går til lærere med master i tillegg.
• Barn med utfordringer snakker ofte ikke «samme språk» som de med master.
• Lærere har tatt masteren for å undervise og har kompetanse på det – ikke å hjelpe til med å gjøre barna/klassen i stand til å motta lærdom (sosial kompetanse).
• Det er ikke lenger noen som kan forebygge og håndtere uønskede situasjoner i klasserommet.
-Vi ser nå i skolene at flere og flere med (medisinske) diagnoser som trenger oppfølging, diabetes, epilepsi, autisme, ADHD ol. Dette ser vi er en stor utfordring for lærere og håndtere og ha tid til.
– 2 lærer systemet er i matte, norsk og engelsk, hva med de andre fagene i skolen der det er 1 lærer på opp til 25-30 elever.
– Vi ser at fagarbeidere har en annen rolle i skolen, spesielt når det kommer til og bygge gode relasjoner inne i timen men også utfor bi klassemiljøet.
– Mange elever trenger en stabil voksen som er i klasserommet i gjennom hele dagen, som de kjenner. Lærere kommer og går ut i fra hvilke fag de har.
– Det vi ser er at det blir flere og flere skole vegrere, og det knyttes ofte også opp til trygghet på skolen.
Vedlegg: .