Mandat

Regjeringen satt 13. oktober 2025 ned et ekspertutvalg om brukerstyrt personlig assistanse. Utvalget skal vurdere hvordan BPA kan innrettes for å bidra til likestilling, likeverd og samfunnsdeltakelse.

Bakgrunn

Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) er en alternativ måte å organisere tjenestene praktisk og personlig bistand (personlig assistanse) på for personer med nedsatt funksjonsevne og stort behov for bistand i dagliglivet, både i og utenfor hjemmet. Brukerstyring er en sentral del av ordningen, der bruker har rollen som arbeidsleder og påtar seg ansvar for organisering og innhold ut fra egne behov. Idéene bak brukerstyrt personlig assistanse kom fra «independent living»-bevegelsen i USA på 1960-tallet. Grunntanken var at personer med funksjonsnedsettelse selv visste best om sin egen situasjon, og de ønsket mer uavhengighet, selvbestemmelse og deltakelse i samfunnet.

Siden ordningen kom inn i norsk lovgivning på 2000-tallet har den stadig vært gjenstand for større og mindre endringer, utvidelser og justeringer. Senest i 2015 ble ordningen med brukerstyrt personlig assistanse rettighetsfestet i pasient- og brukerrettighetsloven, som en særskilt rettighet for brukere som oppfylte bestemte vilkår. Rettighetsfestingen var en del av regjeringens arbeid med å følge opp intensjonen i FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Da rettighetsbestemmelsene ble innført i 2015, slo Stortinget fast at målet med å rettighetsfeste var todelt:

1. Å bidra til at brukeren får et aktivt og mest mulig uavhengig liv til tross for funksjonsnedsettelsen

2. Å bidra til å redusere ulikhetene i kommunenes praksis, slik at ordningen blir så lik som mulig nasjonalt.

Med dette oppsto det et forventningsgap mellom de rettslige reguleringene og hva som faktisk oppnås innenfor tilgjengelige rammer. Dette var utgangspunktet for å sette ned et offentlig utvalg som skulle se nærmere på BPA-ordningen. Utvalget fikk i oppdrag blant annet å utrede, vurdere og fremme forslag til hvordan brukerstyrt personlig assistanse kan utformes slik at ordningen fungerer etter hensikten, herunder bidrar til å oppnå målet om likeverd, like muligheter uansett bosted, likestilling og samfunnsdeltakelse for funksjonshemmede, gode arbeidsforhold for assistentene og bærekraft i ordningen.

NOU 2021: 11 Selvstyrt er velstyrt – Forslag til forbedringer i ordningen med brukerstyrt personlig assistanse, ble overlevert i desember 2021. Utvalget var delt i synet på grunnleggende spørsmål knyttet til fremtidig organisering og regulering av ordningen, herunder spørsmålet om hvilket forvaltningsnivå som bør ha ansvaret for ordningen og hvor den fremtidige ordningen bør reguleres. Et mindretall mente ordningen fortsatt bør være et kommunalt ansvar, i tråd med mandatet. Et flertall så det imidlertid nødvendig å overføre ansvar for ordningen til staten. Når det gjelder hvor den fremtidige ordningen bør reguleres, mente seks av utvalgets medlemmer at ordningen fortsatt bør reguleres innenfor helse- og omsorgstjenestelovgivningen, samt i tillegg i likestillings- og diskrimineringsloven. Fire av utvalgets medlemmer mente at ordningen i stedet bør reguleres selvstendig i egen lov, samt i tillegg i likestillings- og diskrimineringsloven. Og endelig mente tre av utvalgets medlemmer at ordningen bør reguleres i folketrygdloven eller egen særlov forvaltet av statlig organ for personer som kan styre sine tjenester på egen hånd, eventuelt med bistand fra en fullmektig, og i helse- og omsorgstjenestelovgivningen for voksne personer som ikke kan styre ordningen selv.

Regjeringen har mottatt en rekke innspill om at regelverket praktiseres svært ulikt fra kommune til kommune, både når det gjelder selve saksbehandlingen og innholdet i vedtakene. Fra organisasjonene etterlyses det blant annet større forutsigbarhet knyttet til ordningen. Helse- og omsorgsdepartementet har derfor sendt ut et rundskriv om BPA til landets kommuner og statsforvaltere. I tillegg har vi gitt oppdrag til Helsedirektoratet om å utrede behov for tiltak som skal bidra til gode vedtaksprosesser for kommunale helse- og omsorgstjenester. Det er viktige grep for likeverdige tjenester.

NOU 2021: 11 Selvstyrt er velstyrt har gitt et godt kunnskapsgrunnlag om BPA. Under høringen av utvalgets innstilling, og i det etterfølgende arbeidet, har det imidlertid kommet opp problemstillinger som det er ønskelig å få utredet videre. Det er på denne bakgrunn det settes ned et ekspertutvalg som skal vurdere hvordan BPA kan innrettes for å bidra til likestilling, likeverd og samfunnsdeltakelse. Dagens ordning skal sees i sammenheng med andre ordninger som også er relevante for flere BPA-brukere. Barn med ekstra behov møter mange ulike personer i løpet av en dag, med ulike mandater og ansvarsområder. Dette skaper fragmenterte tjenester og kan påvirke barnets opplevelse av kontinuitet og trygghet, og dermed også utvikling og evne til læring. Det kan derfor være svært relevant å få vurdert hvordan disse ordningene kan samordnes bedre, med barnets beste som utgangspunkt. En annen tilgrenset ordning er for eksempel arbeidsmarkedstiltaket funksjonsassistanse i arbeidslivet. De som får innvilget funksjonsassistanse på jobb vil få bistand til praktiske oppgaver og forflytning, slik at tiltaksdeltakeren skal kunne utføre sine ordinære arbeidsoppgaver.

Utvalgets arbeid skal konsentreres om spørsmål som ikke er dekket i NOU 2021: 11 og anbefalinger fra NOUen som må utredes nærmere. Utvalget skal også ivareta perspektivet fra arbeidstakersiden.

Oppgaver og rammer