Se innlegg etter kategori

Sensorene i F-35 – radar (AN/APG-81)

AN/APG-81 – i flyet vil radaren monteres i et forseglet kammer som gjør at den sjelden må vedlikeholdes. (Foto: Northrop Grumman)

(RED: Morten Hanche vil skrive flere innlegg i tiden fremover om de ulike sensorene i F-35, og forklare litt om hvorfor disse gir så store fordeler overfor tidligere fly. Dette er første innlegg i serien, og handler om radaren.)

Etter å ha blitt godt kjent med F-35 gjennom mange taktiske simuleringer, vil jeg gjerne dele noen tanker rundt flymaskinens sensorer.  Noe av det første som slo meg med F-35 var hvor god situasjonsforståelse jeg som flyger fikk i «cockpit´n».  Oversiktsbildet på skjermene inneholdt mer informasjon enn jeg var vant til fra F-16.  Informasjonen var mer presis og presentert i tide.  Dette var mulig fordi F-35 sine sensorer hver for seg er bedre enn i F-16.  I tillegg har F-35 flere sensorer enn F-16.  Til sammen er sensorene med på å gi flygeren svært god situasjonsforståelse – selve grunnlaget for alle flygeren sine avgjørelser.

(mer…)

Derfor tar Pierre Sprey feil om F-35

F-35_S3For litt siden var det et gammelt intervju med en kjent kritiker ved navn Pierre Sprey som fikk mye oppmerksomhet, og som vi ser har skapt en del reaksjoner, og ført til at noen har skrevet leserbrev i aviser, osv. Vi skjønner godt at folk reagerer, for om han hadde hatt rett i sin kritikk av F-35 så ville det jo vært ganske alvorlig. Det har han heldigvis ikke, noe vi også sa når påstandene hans ble brukt som grunnlag for Brennpunkts dokumentar om F-35 i fjor. Det var Nettavisen og Side 3 som dekket denne videoen når den dukket opp her i Norge nå nylig, og vi har svart på noen spørsmål fra dem gjennom kollega Sigurd Fongen som tar opp mye av det Sprey hevder. Jeg har klippet ut et par gode sitater fra artikkelen, og her kan du lese artikkelen i sin helhet.

– Dette er velkjente påstander som vi synes fremstår som lite profesjonelle. Om kritikere som Sprey hadde rett, ville ikke flyet ha kunnet gjort mye av det flyet allerede har bevist at det kan gjøre i testprogrammet. Med våpen kan flyet både manøvrere hardere og fly raskere, høyere og lengre enn dagens norske F-16, sier Fongen til Side3.

– Sprey hevder også at små vinger og stor flykropp gjør F-35 «fabelaktig dårlig til å manøvrere», bruker for mye drivstoff og at det vil tape i dog fights med eldre fly som MiG 22 eller franske Mirage. Er det hold i disse påstandene?

– Nei, det er det ikke. For det første vil F-35 med våpen kunne manøvrere like godt som, og i de fleste tilfeller bedre enn dagens F-16, så F-35 har faktisk svært gode manøvreringsegenskaper sammenlignet med tilsvarende fly. I tillegg er det ikke lenger slik at det er kun er manøvreringsegenskaper som avgjør – det er situasjonsforståelsen i kombinasjon med bedre våpen som vinner fighten. Det vil si at det er den som har best informasjon om hva som skjer og hvor truslene er vil kunne avgjøre hvordan kampen utkjempes. Kombinert med våpen som kan leveres på stor avstand med høy presisjon vil F-35 være et formidabelt verktøy for de oppdragene flyet er ment å løse. Som en kollega av meg sier, oppdrag som ville vært selvmord i F-16, vil være et skuldertrekk med F-35.

Om du har spørsmål om noe av det Sprey hevder, eller andre ting rundt anskaffelsen av F-35, så still oss gjerne spørsmål på Twitter.

Desktopkalender F-35 for juli

Kalender juli
Siden januar har jeg på oppfordring laget noen enkle desktopkalendere med logoen vår og noen gode motiver fra F-35-verdenen. Her er denne månedens utgave. Fant et bilde fra Eglin Air Force Base, hvor det ofte er ganske mye varmere enn her hjemme. Om du ser nøye på flygeren i bildet ser du at han tar konsekvense av temperaturene – noe vi også må huske i sommer!

Under finner du kalenderen i flere ulike oppløsninger så velg den som passer din skjerm best.

16:10 (1920 x 1200, 1680 x 1050 og 1280 x 800)
16:9 (1920 x 1080, 1366 x 768 og 1280 x 720)
4:3 (1600 x 1200 og 1024 x 768)
 1280 x 1024

«For å si det enkelt, så flyr F-35 fletta av F-16»

Vi Menn Hanche cropDette hevder medblogger Morten Hanche i siste nummer av Vi menn og i en artikkel i Drammens tidedne. Og Morten har godt grunnlag for å hevde nettopp dette. Morten har over 2000 flytimers erfaring fra F-16, og har i tillegg vært en viktig brikke i Kampflyprogrammets testing av Norges nye kampfly F-35 Lightning II. Morten peker på ulikhetene mellom F-16 og F-35 og fremhever F-35s fordeler som intern last, innebygde sensorer og lavobservasjonsteknologi. Han avslutter med å hevde at «F-16 er både nærsynt og tunghørt i forhold til F-35».

Her kan du lese mer om intervjuet med Hanche.

Hva syns du om det Morten sier? Kommenter gjerne på Twitter!

Off-topic – Flyfoto fra F-16

På vei hjem fra flyshow på Værnes, hvor vi i tillegg til F-35-diskusjoner også fikk ha mye hyggelig foto-prat med de mange besøkende, tenkte jeg å skrive noen få ord om å fotografere fra F-16.  Jeg er opptatt av foto generelt, og tar bilder av ting i luften, på bakken og under vann.  Kontorpulten i F-16 har en unik utsikt, og egner seg godt som fotoplattform.  Jeg har etterhvert gjort meg noen erfaringer om det å fotografere fra F-16 – og kanskje ikke overraskende er det ikke helt som å ta bilder på bakken!

(mer…)