Se innlegg etter kategori

Kampflydirektør får ny jobb!

Anders Melheim mars 2014I dag fikk vi store nyheter på kampflykontoret fra Kongen i statsråd. Direktør for Kampflyprogrammet, Anders Melheim, har fått ny jobb. Han skal nå overta for sin sjef som leder for avdeling for økonomi og styring i Forsvarsdepartementet. Kjent internt som FD-III har avdelingen ansvar for å følge opp økonomien og styringen i forsvarssektoren og for å gjennomføre alle vedtatte prosjekter – deriblant Kampflyprogrammet. Anders vil derfor fortsette å følge F-35 tett, men nå som en del av et mye større bilde.

Vi gratulerer Anders med jobben, og samtidig som det er litt vemodig å se en god kollega og svært viktig del av teamet forlate oss så er trøsten at han ikke drar for langt!

Fridthjof gratulerer Anders

Anders gratuleres av sin forgjenger, Fridthjof Søgaard, like etter nyheten kom fra statsråd.

(mer…)

Testing av F-35 under krevende værforhold

Norske F-35 blir de første som skal utstyres med bremseskjerm

Norske F-35 blir de første som vil utstyres med bremseskjerm

Ved Edwards Air Force Base og Naval Air Station Patuxent River testes F-35 og alle systemene om bord. Dette er en del av det omfattende utviklings- og testprogrammet som skal sikre at de flyene Norge og de andre partnerne mottar, fungerer i henhold til de krav partnerene har satt. Det har blitt levert både luft-til-bakke- og luft-til-luftvåpen og det er til nå gjennomført over 4000 flytimer med testing på F-35A, den versjonen Norge skal anskaffe. Totalt på hele testflåten har det nå i slutten av august blitt fløyet over 19.500 flytimer. I sommer har testprogrammet også inkludert testing av landing under mer nordiske forhold – glatte rullebaner med sterk vind på tvers, som er første trinn i en del av testprogrammet som vi her hjemme følger ekstra tett. (mer…)

Sensorene i F-35 – Distributed Aperture System

hero_AN-10133

DAS-systemet består av seks slike kameraer plassert rundt i skroget på F-35. (Bilde: Northrop Grumman)

(Dette er innlegg to i Mortens serie om sensorene i F-35 – første innlegg kan leses her!)

I forrige artikkel skrev jeg om hvordan radaren i F-35 er med på å bygge flygerens situasjonsforståelse. I denne artikkelen skal jeg fortelle litt om sensorsystemet «Distributed Aperture System» (DAS), som består av et sett av infrarøde (varmesøkende) kameraer montert rundt på flyet. DAS «vant» opprinnelig plassen sin ombord i F-35 for å varsle om missiler som ble skutt mot flymaskinen, en del av det vi kaller «trusselvarsling.» Trusselvarsling kan brukes som grunnlag for å sette inn motmidler, og det gir flygeren mulighet til å manøvrere kampflyet i forhold til trusselen. Trusselvarsling er fortsatt en hovedoppgave for DAS i dag, men systemet har også andre funksjoner som ofte vil være vel så viktige. (mer…)

Kampflykaffe!

Paulke besøk august 2014

Forsvaret er basert over hele landet, og det vil si at de er noen som har ekstra lang reisetid for å komme ned på besøk til Oslo. Når nyslått løytnant i Luftforsvaret, Jens Henrik Paulke (@PaulkeJens) med tjenestested nordpå likevel skulle en tur sørover satte vi veldig pris på at han tok seg tid til å besøke oss for å få en kopp kaffe og mer info om F-35.