Se innlegg etter kategori

Tester F-35 på isete rullebane

Jonathan «Spades» Gilbert i det amerikanske Luftforsvaret tester F-35 på isete rullebane på Eielson Air Force Base i Alaska. Testingen er en del av sertifiseringsprosessen for den spesialutviklede bremseskjermen som monteres på alle de norske flyene. Foto: Lockheed Martin

Den spesialutviklede bremseskjermen til F-35-kampflyene testes fullt ut i Alaska.

Jonathan «Spades» Gilber, testpilot i det amerikanske luftforsvaret demonstrerer hvordan F-35 opptrer på isete rullebane på Eielson Air Force Base i Alaska. Testingen er en del av sertifiseringsprosessen for den spesialutviklede bremseskjermen som monteres på alle de norskeflyene. Testpilot Eskil Amdal deltar også på testingen.

Det er ingen som har testet bremseskjermen på F-35 før, og det å være med på slik utviklingstesting var ikke noe Amdal en gang turte drømme om da han gikk på testflygerskolen. Les intervju med Eskil Amdal her

Testingen av bremseskjermen vil pågå frem til våren 2018. Bremseskjermen skal sørge for at de norske kampflyene lander trygt under krevende værforhold. Foto: Lockheed Martin

Testingen av bremseskjermen består av to faser. Den første delen av testingen fant sted på Edwards Air Force Base i California på tørr og våt rullebane, mens den andre finner sted på Eielson Air Force Base i Alaska. I denne siste testfasen vil bremseskjermen bli testet under landing på rullebane dekket av is. Testingen av bremseskjermen vil pågå frem til våren 2018.

Norge samarbeider med Nederland om utviklingen av bremseskjerm til F-35, og deler på utviklings- og integrasjonskostnadene. Dersom andre land ønsker å anskaffe bremseskjerm på sine fly, vil dette også være mulig for dem.

Comments are closed.