Se innlegg etter kategori

«Timingen kunne ikke vært dårligere»

Den spesialutviklede bremseskjermen for F-35, skal sørge for at de norske kampflyene lander trygt under krevende værforhold. FOTO: Lockheed Martin

I dag skulle Eskil Amdal starte testingen av bremseskjermen på kampflyet F-35, men må utsette det på grunn av en sykkelskade. Det får ikke innvirkning på programmet som helhet, men det er klart at det er kjedelig likevel, forteller han.

For to uker siden hadde Eskil Amdal en ulykke på sykkeltur i Arizona. Testpiloten i Forsvarsmateriell trener på terrengsykkel regelmessig og har aldri brukket et ben i sitt liv.

− Det er superkjedelig. Jeg er flau og lei meg for at det skjedde. For programmet har det ingen reell «impact». Jeg går glipp av tre fire turer maks, men jeg skulle gjerne ha kommet i gang tidligere, forteller Amdal.

«Vi har et kampflyvåpen som må være klar til enhver tid – uansett værforhold.»

Denne uken starter testingen av den spesialutviklede bremseskjermen for F-35. Det er et team bestående av 3 testflygere fra Lockheed Martin, US Air Force og Norge som skal forestå testingen, sammen med et stort team av ingeniører fra Norge, Joint Program Offie og Edwards Air Force Base.

Et kraftig rykk
Testingen av bremseskjermen vil pågå frem til våren 2018, og består av to faser. Den første finner sted på Edwards Air Force Base i California, mens den andre finner sted på Eielson Air Force Base i Alaska.

− I California skal vi teste hvordan flyet responderer på bremseskjermen, både i luften og på bakken. I Alaska skal vi bruke bremseskjerm på islagt rullebane, og teste flyet helt ned til marginale forhold.

− Våre kampfly må kunne lande i skikkelig dårlige norske vinterforhold, og det er viktig at vi som har erfaring med dette– og vet hva som fungerer for Norge – er med på å utvikle og teste bremseskjermen, sier Eskil Amdal . FOTO: Forsvaret

− Hva skjer når du trykker på den røde “drag chute”-knappen?

− Bak på ryggen av flyet sitter det et «deksel» som inneholder bremseskjerm-mekanismen. Dette åpner seg og ut kommer en liten skjerm, som igjen drar ut den storebremseskjermen. Det tar ikke lang tid før skjermen folder seg ut og da kjenner man et kraftig rykk. Det er ikke like kraftig som ved landing på et hangarskip, men det er fortsatt ganske kraftig. 

«Værhaneeffekten er velkjent for alle jagerflygere som har operert kampfly med bremseskjerm.»

Amdal håper å få nok sidevind i California til å teste ut værhaneeffekten, og har flere baser å spille på for å kunne utnytte vindretning og styrke.

− Værhaneeffekten er velkjent for alle jagerflygere som har operert kampfly med bremseskjerm. Den kan oppleves som mer dramatisk ved liten bremseeffekt, og sidevinden gjør at flyet, forsterket av en utløst skjerm, «dras inn i vinden». Skjermen må i ytterste konsekvens slippes, og det er da normalt enkelt å få igjen retningsstabiliteten ved hjelp av sideror og bremser.

Testingen i simulator viser at F-35 sannsynligvis vil være bedre egnet til å håndtere værhaneeffekten enn F-16.

− Det er flere årsaker til det, blant annet fordi F-35 er en tyngre maskin, det er større avstand mellom hjulene og den har to vertikale halefinner.

Være klar til enhver tid
Hittil har testingen av bremseskjermen pågått i simulatorer.

− Det er viktig at vi har troverdige simulatorer. Nå har vi erfarne flygere som har lang erfaring med å bruke bremseskjerm på F-16, men om ikke lenge vil vi ha flygere som ikke har denne erfaringen med seg når de starter på F-35. Modellen som er lagt inn i simulatoren er basert på hvordan vi tror kampflyet kommer til å operere med bremseskjerm. Simulatorene er svært bra, men kan aldri fullt ut erstatte ”real life”-testing. Når vi tester flymaskinen på ordentlig får vi svar på om modellene er korrekte og gode nok, men det er sannsynlig at denne softwaren må justeres, sier han.

Hvorfor er bremseskjermen viktig for Norge?

− Vi har et kampflyvåpen som må være klar til enhver tid – uansett værforhold, og har et krav som vi tester mot i forhold til maksimal rullebanebruk ved oppbremsing på glatte forhold. Dette avhenger selvsagt av vekt, vind, landingshastighet, og hvor glatt det er. Våre kampfly må kunne lande i skikkelig dårlige norske vinterforhold, og det er viktig at vi som har erfaring med dette– og vet hva som fungerer for Norge – er med på å utvikle og teste bremseskjermen.

Eskil Amdal ser frem til å komme i gang med testingen av bremseskjermen til kampflyet F-35. FOTO: Forsvaret

Unikt for Norge
Det er ingen som har testet bremseskjermen på F-35 før, og det å være med på slik utviklingstesting var ikke noe Amdal en gang turte drømme om da han gikk på testflygerskolen.

− Det er unikt for Norge og det er fint å være så tett på. Det er toppen av det jeg kunne ha ønsket meg, sier han.

Kortsiktig fremover i tid ligger fokuset på riktig rehabilitering av bruddet:

− Armen skal hvile og benet skal gro sammen. Deretter skal jeg trene opp og få full styrke igjen, snarest mulig. Det blir spennende å komme i gang med testingen av bremseskjermen, avslutter Amdal.

Comments are closed.