Se innlegg etter kategori

Hva var det vanligste spørsmålet på Værnes flyshow?

Etter to dager på Værnes flyshow sitter det igjen tre karer med slitne bein og såre stemmebånd etter mange timer med spørsmål, diskusjoner og mye generelt flyprat – men vi har også fått en mengde positive inntrykk og gode tilbakemeldinger fra folk som er både interessert og engasjert i det vi holder på med. Og det var spesielt ett spørsmål som gikk igjen flere ganger…

– Hvordan kan det ha seg at F-35 faktisk går fortere enn F-16?

bilde 2

Kaptein Morten «Dolby» Hanche i engasjert forklaring av prinsippene for manøvrerbarhet lufta

Vi prøvde å svare på dette på flere måter, men etter å ha prøvd flere utgaver og etter å ha lyttet aktivt til F-16-flygeren Morten Hanches forklaringer endte jeg opp med noe i denne retningen:

– F-16 er som en liten og lett sportsbil, og når den er lett lastet er det få som kan konkurrere med den på hastighet og manøvrerbarhet. Problemet er bare at når vi faktisk skal løse oppdrag med F-16, både ute og hjemme, så må den ha med seg ekstra drivstofftanker, sensorer, jammere og selvsagt våpen som tynger den ned og som reduserer ytelsen. Det blir som om den lille sportsbilen skal trekke en stor campingvogn opp på høyfjellet – det fungerer dårlig. F-35 derimot er som en pickup-truck med en enorm motor, og som klarer denne typen jobber mye bedre. Den når ikke samme topphastigheten og svinger ikke like krapt som en F-16 som ikke bærer noe utvendig, men når begge bærer våpen er det det den mye kraftigere F-35 som drar fra. Takket være evnen til å bære sensorer, jammere, mye mer drifstoff og en god del våpen internt, kombinert med en betydelig kraftigere motor så har den mye mer å gå på. Akkurat som pick-up trucken er F-35 bygget for å kunne bære mye last uten at dette får store konsekvenser for yteevnen.

Disse bildene gir et par eksempler – først F-16:

Tungt lastet norsk F-16 over Trollheimen. I denne konfigurasjonen har sportsbilen F-16 ofret mye ytelse for å kunne bære den nødvendige utrustningen.

Tungt lastet norsk F-16 over Trollheimen. I denne konfigurasjonen har sportsbilen F-16 ofret mye ytelse for å kunne bære den nødvendige utrustningen. Foto: Morten Hanche

Og deretter en F-35:

Første F-35 Luke break

En F-35 på vei inn mot landing på Luke Air Force Base. Utstyrt som på bildet kan F-35 fortsatt nå topphastigheten på 1,6 ganger lydhastigheten. En tilsvarende utstyrt F-16 vil gå betydelig saktere. Foto: US Air Force

Hva syns du – gir denne forklaringen mening? Kommenter gjerne på Twitter!

Comments are closed.