Se innlegg etter kategori

Ny rapport om F-35 på vei

F-35 Mountain Home

F-35 fra Hill AFB under treningen til første operativ evne for USAF. Foto: USAF

2017 blir ett svært spesielt år for oss i Kampflyprogrammet. Ikke bare skal vi mer enn doble flåten med norske F-35 fra 4 til 10 i løpet av året, men vi skal også få de første flyene til Norge tidlig i november. Det vil si at vi både skal ta imot flere fly enn noen gang før, samtidig som Forsvaret med vår hjelp skal drifte flere enn noen gang, og det på flere steder enn tidligere.

Samtidig er det flere ting som går som vanlig, og det inkluderer de årlige rapportene fra amerikanske revisjons- og testmyndigheter. Disse skaper ofte store medieoppslag, og kan skape et inntrykk av at programmet nå plutselig står overfor nye utfordringer. Det er ikke nødvendigvis tilfelle – som Morten Hanche skrev i fjor sommer så er ikke manglende perfeksjon i utviklingsprogrammer det samme som katastrofe. Utvikling av kampfly er en kompleks prosess hvor vi vil møte utfordringer underveis.

dotelogo2Den første rapporten som nå er på vei er fra direktøren for operasjonell testing og utvikling (DOT&E) – og vi poster her noen punkter som vi også la ut i januar for to år siden, og som er like relevante den dag i dag. Dette er en rapport som produseres årlig etter krav fra kongressen som vil ha jevnlige oppdateringer om status innen alle de største amerikanske forsvarsanskaffelsene. Direktøren og hans stab rapporterer derfor hvert år om status innen en lang rekke ulike programmer, og ikke bare F-35 (fjorårets rapport dekket for eksempel 312 ulike programmer.)

Det som er viktig å vite om denne rapporten er at: (mer…)

Landingsrunden i F-35

norske-f-35-on-approachDette er et innlegg for den reellt flyinteresserte, med en ganske teknisk vinkling (du er advart). Jeg skriver om oppstart av flymaskinen og landingsrunden med F-35A. Jeg ønsker å vise at flymaskinen er brukervennlig i forbindelse med avgang og landing. Dette er relevante egenskaper når vi skal operere fra vinterglatte rullebaner på Ørland, med stiv kuling fra sørvest, men uten instruktør i baksetet som kan redde situasjonen. Glidelanding med F-35A er noe vi også trener på, men det får jeg komme tilbake til siden. (mer…)

Kampflykalender desember

Kampflykalender november 16 1920x1200God morgon frå Arizona! Denne månaden vi me legge ut to kalenderar. Den første er med eit bilete me har fått låne frå Sten Arne Brunsby som han tok på Nellis Air Force Base tidlegare i år. Seninere vil me legge ut ein ny kalender med eit heilt nytt bilete frå Luke, der forsvarsministeren er på besøk 5. desember.

Sjå fleire oppløysingar under:

16:10 (1920 x 1200, 1680 x 1050 og 1280 x 800)
16:9 (1920 x 1080, 1366 x 768 og 1280 x 720)
4:3 (1600 x 1200 og 1024 x 768)
1280 x 1024

Internasjonalt samarbeid har i år spart oss for 96 millioner kroner

Norske F-35 blir de første som skal utstyres med bremseskjerm

Norske F-35 blir de første som skal utstyres med bremseskjerm. Foto: Lockheed Martin

**English below**

F-35 er eit godt døme på korleis me gjennom internasjonalt samarbeid kan gjere ting billegare enn om me gjekk aleine. I proposisjonen som vart lagt fram for Stortinget sist fredag kan me for første gong stadfeste at Nederland no er med og betaler for utviklinga av bremseskjermen for F-35, og i 2016 betalte dei oss 96 millioner kroner for å dekke deira del av utviklingskostandane. Pengane me sparar her vert i staden nytta til å dekke andre kostnadar for dei nye kampflya. (mer…)