1 svar til “Ekspertgruppen ønsker innspill på rapporten”

  1. Anne Schjelderup
    Det bør være krav til at spesialpedagogiske vedtak utføres av kvalifisert spesialpedagog Det bør være krav om at PPT skal ha kompetanse, eller tilgang til ekstern kompetanse, på de utfordringene barna har. Det må bli bedre samhandling mellom StatPed og PPT/skole StatPed bør kunne veilede skolen direkte Jeg har opplevd for svak kompetanse både ved skole og PPT. Barnet hadde alvorlige samsynsproblemer, men PPT nevnte det ikke i sin rapport med anbefalning om spesialundervisning. Skolen hadde ikke kompetanse til å tilrettelegge da vi ga dem journal fra sykehuset. Vi foreldre tok problematikken jevnlig opp med skolen i 6 år. Vi ble alltid lovet at han skulle få hjelp, men i etterkant viste det seg at han ikke hadde fått det, fordi skolen ikke kjente til hva slags hjelpemidler som finnes eller forstod hvorfor det var så viktig. Til slutt kontaktet vi PPT direkte, og de lovet hjelp. De innrømmet at de ikke hadde kompetanse på samsynsproblemer, men visste ikke at de kunne få støtte fra StatPed, det var vi foreldre som måtte informere PPT om dette. Likevel fikk han ikke god hjelp. PPT hadde ikke faglig kompetanse og heller ikke skolen, så da PPT misforstod informasjon fra StatPed, og ga feil informasjon til skolen, oppfattet ikke skolen dette, og skulle sette inn feil tiltak. I 6 klasse byttet vi til internasjonal privatskole, og han fikk umiddelbart hjelp. I motsetning til den offentlige skolen, hadde de kvalifisert og erfaren spesialpedagog.
Stengt for kommentarer.